Content section
Broen til fagsproget i ungdomsuddannelserne
Buy the book
Aditional information
9 Kære læser
10 Bogens opbygning – sådan bruger du bogen
11 Forfatternes tak
Del 1 · Baggrund og modeller
15 Tankerne bag Bromodellen: Stilladsering af sproglig udvikling i fagene
16 Stilladsering og deltagelse
17 Sprog i forskellige kontekster
18 Eleven skal være sprogligt aktiv
19 Flere sprog som resurse
22 Bromodellen og Sprogluppen
22 Fase 1: Forforståelse
23 Fase 2: Introduktion af fagsprog
23 Fase 3: Bearbejdning
24 Fase 4: Præsentation og feedback
28 Sprogluppen
32 Bromodellen som planlægningsramme
33 Når der viser sig andre sproglige behov end de planlagte
34 Idé 0.0 Pyramiden
Del 2 · De fire faser
39 Fase 1: Forforståelse
41 Idé 1.0 Fælles oplevelser
43 Hurtige kickstartere i klassen
43 Idé 1.1 Min favorit
44 Idé 1.2 Ord ved første blik
45 Idé 1.3 Stem med fødderne
47 Idé 1.4 Inde eller ude
48 Idé 1.5 Bordet rundt
49 Idé 1.6 Kickstart din læsning i klassen
50 Fælles oplevelser i klassen
50 Idé 1.7 VØL før fagteksten
53 Idé 1.8 Quiz og byt, fase 1
54 Idé 1.9 Åben brainstorm. Ordbank
56 Idé 1.10 Dartskiven
59 Idé 1.11 Find en, der …, fase 1
60 Idé 1.12 Rød-gul-grøn, fase 1
61 Idé 1.13 To grønne og en gul – ind i emnet
63 Idé 1.14 Præsentation som springbræt til fase 2
65 Idé 1.15 Quiz
68 Idé 1.16 Guldmedaljer
69 Idé 1.17 Møde på midten
71 Rammesætning af oplevelser uden for klassen
71 Idé 1.18 Samtalelektie, aktivering af elevens sprog og erfaringer
76 Idé 1.19 Hent viden
78 Idé 1.20 Fotosafari
80 Idé 1.21 Kickstart din læsning uden for klassen
83 Fase 2: Introduktion af fagsprog
84 Idé 2.0 Tænkekort, visualisering af faglig systematik
110 Idé 2.1 Kategorisering, fase 2
111 Idé 2.2 Mindmap
113 Idé 2.3 Rundt om ordet
115 Idé 2.4 Rød-gul-grøn, fase 2. Enig eller uenig
117 Idé 2.5 Dictogloss med samtalekort
119 Idé 2.6 Pusleopgaver
121 Idé 2.7 Lytteguide før du forklarer
122 Idé 2.8 Lyt og notér
125 Idé 2.9 Info-doodling
128 Idé 2.10 Hvad sagde jeg? Hvad hørte du?
131 Fase 3: Bearbejdning
132 Idé 3.0 Læseguide
140 Idé 3.1 Rollelæsning
142 Idé 3.2 Tænkekort, fase 3
143 Idé 3.3 Fem idéer til informationskløft
146 Idé 3.4 Én for alle
147 Idé 3.5 Kategorisering, fase 3. Bearbejde fagsprog
149 Idé 3.6 Argumentation
154 Idé 3.7 Find en, der …, fase 3
155 Idé 3.8 Kluns
157 Idé 3.9 Ugens kuvert med ordkort. Repetition
158 Idé 3.10 Quiz og byt, fase 3
159 Idé 3.11 Én skal ud
161 Idé 3.12 Matrixgrupper, fase 3
164 Idé 3.13 På lodrette flader
166 Idé 3.14 Tabu
168 Idé 3.15 Diamond9
171 Fase 4: Præsentation og feedback
172 Idé 4.0 Matrixgrupper, fase 4
174 Idé 4.1 Præsentation uden for skolen
177 Idé 4.2 Spørgeramme til feedback på elevernes fagsprog
180 Idé 4.3 Aktiv lytning og feedback
182 Idé 4.4 Lyttebingo
186 Idé 4.5 Rød-gul-grøn, fase 4
187 Idé 4.6 Hurtighusker
189 Idé 4.7 VØL efter fagteksten
191 Idé 4.8 Evaluering, studieteknik
192 Idé 4.9 Opgave-award – lav en opgave til andre
195 Idé 4.10 Tjek din læseteknik
Del 3 · Kollegial sparring og udvikling
201 Værktøjer og idéer til pædagogisk udvikling
201 Idé 5.0 Observation af undervisning
204 Idé 5.1 Analyse og redidaktisering af undervisning eller læremidler
207 Idé 5.2 Refleksion med Bromodellen som planlægningsramme
209 Idé 5.3 Klassens biliteracy-miljø
210 Idé 5.4 Rød-gul-grøn i teamets udviklingsarbejde
213 Idé 5.5 Det reflekterende team
217 Litteratur
219 Indeks
Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.