Den multikulturelle skole | Samfundslitteratur

Search form

Content section

Den multikulturelle skole

- integration og sortering

Unge med etnisk minoritetsbaggrund klarer sig dårligere i folkeskolen end etnisk danske unge. Det tilskrives ofte manglende integration, men denne bog viser, at den danske folkeskole ikke kan frikendes for medansvar.

I Den multikulturelle skole giver Thomas Gitz-Johansen indblik i hverdagen på to flerkulturelle skoler. Med eksempler fra...

Read more

Unge med etnisk minoritetsbaggrund klarer sig dårligere i folkeskolen end etnisk danske unge. Det tilskrives ofte manglende integration, men denne bog viser, at den danske folkeskole ikke kan frikendes for medansvar.

I Den multikulturelle skole giver Thomas Gitz-Johansen indblik i hverdagen på to flerkulturelle skoler. Med eksempler fra skolehverdagen og ud fra et sociologisk og kulturteoretisk perspektiv undersøges de etniske minoriteters betingelser i skolen.

Den multikulturelle skole udforsker læreres og pædagogers syn på de etniske minoriteter og den indflydelse skolens kulturelle, pædagogiske og sproglige præferencer har på deres skolegang. Thomas Gitz-Johansen giver desuden et bud på en relevant pædagogisk tilgang til de udfordringer som det flerkulturelle samfund stiller.

Bogen henvender sig til studerende på læreruddannelser og universiteter samt til alle med interesse for integration i folkeskolen

Publisher: Roskilde Universitetsforlag
Language: Dansk
Illustrated: Yes
Read less

Buy the book

Bog (Softcover)
1. Edition (2006), 
248 pages
Price
49,-
ISBN 9788778673008

Reviews

Press

"Rigtigt spændende er det, når de begreber, der undersøges, er begreber, der allerede indgår i folkeskolens hverdag som det sprog, lærere bruger,... Read more

Press

"Rigtigt spændende er det, når de begreber, der undersøges, er begreber, der allerede indgår i folkeskolens hverdag som det sprog, lærere bruger, når de beskriver deres hverdag, for eksempel begreberne "tosproget" og det at være "tung" i det. Diskussionen af begge begreber kan læses af enhver folkeskolelærer og bør lægge op til grundige overvejelser over, hvordan hverdagsbegreber har betydning for læreres og egen praksis" [...]

"Den multikulturelle skole" er en bog, der fortjener mange læsere både på skoler og på lærerseminarier, hvor den kan indgå i flere sammenhænge - ikke blot i dansk som andetsprog."

- Gunner Green i Folkeskolen

 

"Bogen kan kvalificere den pædagogiske debat og give anledning til refleksioner over egen praksis både for undervisere og for beslutningstagere".

- Lektørudtalelse af Jens Verner Nielsen fra Dansk Biblioteks Center

 

 

"I bogen diskuteres mange af de begreber, som i den offentlige debat må leve en stedbarnlig tilværelse som nogle, alle har en mening om, men som få er særligt systematiske i brugen af. Integration, differentiering er sådanne begreber. Men bogen er trods - eller i kraft af - sin teoretiske styrke et værktøj til at brække sig ind i de forudfattede meninger om, hvad integration er, som mange uanset politiske anskuelse deler".

- Lars Ploug i Tidskriftet SALT

Read less

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.