Content section
Flere sprog i ungdomsuddannelserne
Translanguaging i praksis
Buy the book
Aditional information
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
11 Introduktion
Del 1. Flersprogethed og translanguaging
21 Kapitel 1. Flersprogethed
31 Kapitel 2. Translanguaging
Del 2. Translanguaging – eksempler fra ungdomsuddannelserne
49 Kapitel 3. Elevstrategier og lærervalg fra grundskole til ungdomsuddannelse
Maria Hansted, lærer i modtageklassen, og Jette Luna, faglig leder for nyankomne børn og unge og dansk som andetsprog i Gladsaxe Kommune
63 Kapitel 4. De unges mange sprog i en prøveforberedende undervisning – et procesorienteret skriveforløb i 10. klasse
Line Bligaard, underviser i 10. Klasse Center Skive
75 Kapitel 5. Matematik i flersprogede klasserum – et eksempel fra FGU
Mai E. B. Pedersen, FGU-lærer, FGU Skolen HLSS (Holstebro, Lemvig, Skive og Struer)
89 Kapitel 6. Translanguaging i SOSU-uddannelsen – et forløb om sundhedsopfattelser og ældreomsorg
Anne Holmen & Helene Thise på baggrund af interviewsamtaler med Mette Marie Holck Pape, DSA-underviser, SOSU Midt-Vest, og Elisabeth Storm Sandorff, underviser og pædagogisk projektmedarbejder, SOSU H
105 Kapitel 7. Almen sprogforståelse – ein ideeller Kontext pour translanguaging
Line Krogager Andersen, postdoc, SDU, Center for Gymnasieforskning
121 Kapitel 8. Hvordan flersprogethed kan understøtte de faglige mål i dansk som andetsprog på HF
Anne Holmen & Helene Thise med bidrag fra Anders Daugaard, Frederiksberg VUC og STX
131 Kapitel 9. Translanguaging i begyndersprog
Allan Hulebæk Hansen, fransklærer på STX ved Midtsjællands Gymnasium
143 Kapitel 10. Engelsk som lingua franca i de gymnasiale uddannelser – translanguaging og teksttyper
Janus Mortensen, professor, Københavns Universitet, Center for Internationalisering og Parallelsproglighed
157 Kapitel 11. Oversættelsesmaskiners plads i translanguaging-praksis
Danièle Edith Eychenne, pædagogisk konsulent, Center for Undervisningsmidler, Københavns Professionshøjskole
Del 3. Translanguaging i praksis
167 Kapitel 12. Elevaktivitet
187 Kapitel 13. Rammer om undervisningen – overordnede valg, elevens resurser, evaluering
199 Kapitel 14. Translanguaging i teamets udvikling – forslag til aktiviteter
207 Litteraturliste
213 Forslag til videre læsning
215 Indeks
Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.