Content section
Broen til fagsproget
32 idéer til at styrke sproget i alle fag
Buy the book
Aditional information
9 Forord af Pauline Gibbons
13 Kære læser
14 Bogens opbygning sådan bruger du bogen
15 Forfatternes tak
Del 1 · Baggrund og modeller
18 Tankerne bag Bromodellen: Stilladsering af sproglig udvikling i fagene
18 Stilladsering
19 Sprog i forskellige kontekster
20 Eleven skal være sprogligt aktiv
21 Flere sprog som resurse
23 Bromodellen
23 Fase 1: Hverdagssprog
24 Fase 2: Introduktion af fagsprog
24 Fase 3: Arbejde med fagsprog sammen
25 Fase 4: Producere fagsprog
28 Planlægningsskema på baggrund af Bromodellen
29 Sprogluppen
32 Når der viser sig andre sproglige behov end de planlagte
Del 2 · De fire faser
35 Fase 1: Hverdagssprog
36 Idé 1.1 Fælles oplevelse
42 Idé 1.2 Genfortælling
43 Idé 1.3 Quiz og byt, fase 1
45 Idé 1.4 Åben brainstorm. Ordbank
48 Idé 1.5 Dartskiven. Organisering af forforståelse, fokuseret brainstorm
50 Idé 1.6 Samtalelektie. Aktivering af hjemmets sprog og erfaringer
55 Idé 1.7 Find en, der , fase 1. På opdagelse i egne erfaringer
57 Idé 1.8 Rød-gul-grøn, fase 1. Forforståelse af ordforråd
59 Fase 2: Introduktion af fagsprog
60 Idé 2.1 Tænkekort, fase 2. Introduktion af fagsprog
62 Tænkekort: Beretning
63 Tænkekort: Årsagssammenhæng
70 Tænkekort: Sammenligning
75 Tænkekort: Beskrivelse
77 Tænkekort: Klassificering
78 Tænkekort: Problemløsning
80 Tænkekort: Argumentation og diskussion
82 Tænkekort: Udvælgelse af citater til fortolkning
83 Tænkekort: Vurdering
84 Idé2.2 Kategorisering, fase 2. Sortere i sammenhænge
85 Idé 2.3 Mindmap
88 Idé 2.4 Rundt om ordet
90 Idé 2.5 Rød-gul-grøn, fase 2. Enig eller uenig, tag stilling
92 Idé 2.6 Dictogloss med samtalekort
94 Idé 2.7 Pusleopgaver
97 Fase 3: Arbejde med fagsprog sammen
98 Idé 3.1 Informationskløft
102 Idé 3.2 Kategorisering, fase 3. Bearbejde fagsprog
104 Idé 3.3 Tænkekort, fase 3. Bearbejde fagsprog
105 Idé 3.4 Argumentation
112 Idé 3.5 Find en, der , fase 3. Bearbejde fagsprog
114 Idé 3.6 Tal sammen - tænk sammen! Gruppearbejde med rollekort
116 Idé 3.7 Værdikluns
117 Idé 3.8 Gruppesamtale med observatør
119 Idé 3.9 Quiz og byt, fase 3
120 Idé 3.10 Ugens kuvert med ordkort. Repetition
123 Fase 4: Producere fagsprog
124 Idé 4.1 Familieopgave. Præsentation i hjemmet
126 Idé 4.2 Spørgeramme til feedback på elevernes fagsprog
130 Idé 4.3 Aktiv lytning og feedback
132 Idé 4.4 Lyttebingo
134 Idé 4.5 Rød-gul-grøn, fase 4. Repetition og evaluering
Del 3 · Inspiration til brug af bogen
138 En sidste idé: Pyramiden
140 Værktøj til læreren: Observation af undervisning
143 Værktøj til lærerstuderende: Analyse og redidaktisering af undervisning eller læremidler
147 Værktøj til lærerstuderende: Opbygning af undersøgende opgave
148 Nyankomne elever i almenklassen
150 Idé til modtagelse af nyankomne elever: Hvordan siger vi det?
153 Matrix med oversigt over idéer i bogen
157 Litteratur
159 Indeks
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.