Content section
Jeg må være den dummeste i klassen
Når skolens børn evaluerer sig selv
Køb bogen
Yderligere information
Forord 9
Indledning og
læsevejledning 11
Evaluering er et element i skolens
fag og undervisningspraksis 12
Evaluering er mangt og meget 12
Politisk fokus på konkurrenceevne og
kvalitet 14
Selvevaluering i nutidens skole 15
Læsevejledning 16
DEL 1
EVALUERINGSTENDENSER I POLITIK OG FORSKNING 19
KAPITEL 1
Evaluering og selvevaluering i skolen 21
Fra et ønske om bedre vurderinger
til et ønske om dygtigere børn 21
Evaluering: Et sympatisk, men
magtfuldt redskab 24
Evaluering af eller for læring? 25
Selvevaluering i en dansk
skolekontekst 30
Selvevaluering som
forskningsgenstand 31
Med fokus på børnene 32
Bogens placering i forskningsfeltet
34
KAPITEL 2
Skolepolitik mellem undervisning og læring 37
Selvevaluering er en del af et
større skolepolitisk felt 38
Nye forståelser ind i politikken 40
Undervisningsdifferentieringens
følgesvende: Evaluering og individuel vejledning 41
Angsten for læringsmangel 44
Selvevaluering 47
Fra obligatoriske til vejledende mål
48
Opsamling på del 1 51
Forslag til videre læsning 52
Forslag til studieøvelser 53
DEL 2
PÅ BØRNENES SIDE 55
KAPITEL 3
Når børnenes faglige kundskaber evalueres 57
Praksiseksempel 1: Selvevaluering
som rutineret praksis 58
Utydelige intentioner 62
Mestringsforventninger og strategier
for deltagelse 63
Selvevaluering og social
sammenligning 64
Læringsmiljø og evalueringskultur 66
Med sig selv som indsats 68
Praksiseksempel 2: Gæt, hvad læreren
tror, du kan 69
Selvevaluering af faglige mål –
forestillinger om dygtighed 72
KAPITEL 4
Når værktøjerne tages i brug 75
Praksiseksempel 3: Logbog som værktøj til
selvevaluering 75
Deltagelse udspændt mellem faglige
krav og sociale positioner 82
Logbogen som styringsteknologi 84
Praksiseksempel 4: Portfolio som
værktøj til selvevaluering 86
Fællesskabende undervisning 90
En mulighed for blær: Deltagelse som
performance 93
Lærerfaglig evalueringspraksis 95
KAPITEL 5
Når selvevaluering sniger sig ind i skole-hjem-samarbejdet 97
Praksiseksempel 5:
Skole-hjem-samtaler med portfoliopræsentationer 99
Rammesætning af skole-hjem-samtalen
99
Skoledygtighed 101
Deltagerpositioner i skole-hjem-samtalen
105
Praksiseksempel 6: Styrkede
deltagelsesmuligheder 110
Portfoliosamtalens magtstrukturer
112
KAPITEL 6
Når børnenes personlighed gøres til genstand for evaluering 115
En naturlig del af undervisningen 116
Humør og vrede er noget, vi sætter
ord på 118
Praksiseksempel 7: Hvordan har jeg
det egentlig i dag? 119
En sårbarhedsskabende praksis 121
Du er på, om du vil det eller ej 123
Praksiseksempel 8: "Så ved I,
hvordan I er" 124
Glidninger i skolens
evalueringsformer 131
Opsamling på del 2 133
Forslag til videre læsning 136
Forslag til studieøvelser 136
DEL 3
LÆRERFAGLIG EVALUERINGSDIDAKTIK 143
KAPITEL 7
Læring handler da om at kunne vurdere sig selv? 145
Kan børn reflektere over deres
udbytte af undervisningen? 146
Hvad skal klassens børn vide om sig
selv og hinanden – og hvorfor egentlig? 149
Børn med ondt i maven eller "i
sikkerhed" bag gardinet 150
På kant med skolens krav 152
Skoledygtighed handler om at kunne
dele ud af sig selv 153
Alsidighed i undervisningen 154
Etik og hensigtsmæssighed 156
Lærerfaglige dilemmaer og muligheder
156
Evalueringskoncepter og
lærerfaglighed 157
Kritisk evalueringskultur 158
På vej mod en inkluderende
evalueringskultur 161
KAPITEL 8
Inkluderende evalueringsdidaktik involverer samarbejde 163
Når klasseteamet arbejder med
evaluering 165
Når fagprofessionelle evaluerer
undervisning i fællesskab (co-teaching) 167
Når fagteamet arbejder med evaluering
168
En model til kollektive evalueringer
169
Litteratur 173
BILAG 1
Udsagn til evalueringsdiamanten 181
BILAG 2
Situationskort til refleksionspil 183
Indeks 189
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.