Grammatik i kontekst viser, hvordan læreren kan bruge grammatik som en vej ind i tekster. Bogen har eksempler på elevtekster og tekster til de yngste, de mellemste og de ældste elever. For hver tekst er der analyse af en række sproglige træk, som læreren kan benytte i undervisningen, når eleverne skal:
- fortolke fiktive tekster
- analysere brugstekster
- udvikle strategier til at forstå fagtekster
- få overblik over centrale begreber i emneforløb
- udvikle sproget i deres egne tekster
Grammatikken bliver en væsentlig del af arbejdet med at forstå og skabe tekster, og samtidig bliver arbejdet med teksterne en funktionel del af undervisningen i grammatik.
I bogen finder du også et kapitel med en samling af citater fra medier med pudsige og typiske fejl, som kan bruges i undervisning i at analysere fejl – og undgå fejl. Bogens sidste kapitel giver et bud på en progression i grammatikundervisningen.
Grammatik i kontekst kan læses for sig eller i sammenhæng med Grammatik i funktion (2021), der gennemgår én ordklasse ad gangen og udvalgte syntaktiske træk knyttet til en lang række korte teksteksempler.