Content section
Børnelitteratur i en medietid
Mellemværender mellem litteraturteorier, udtryksformer og læsere
Køb bogen
Yderligere information
Forord 9
Indledning 11
Børnelitteraturens udvikling i en intermedial kultur 11
Bogens udgangspunkter 13
Den teoretiske ramme 13
Den litteraturdidaktiske ramme 18
Bogens indhold, opbygning og brug 20
Kapitel 1
Børnelitteratur i en medietid 25
Børnelitteratur med mange udtryksformer 25
Begrebet børnelitteratur 31
“Børn” og “litteratur” i en intermedial kultur 34
At læse litteratur som et mellemværende 36
Litteraturundervisning – en status og nye perspektiver 40
Tanker om tekstvalg 45
Kapitel 2
Teoretiske udgangspunkter 49
Hvorfor intermedialitets- og materialitetsteorier?
49
Intermedialitet – litteratur mellem udtryksformer 50
Intermedialitet – helt kort 50
Forskning i intermedialitet –
udtryksformers ligeværdighed og sameksistens 53
Intermedial analyse og
litteraturdidaktiske perspektiver 57
Materialitet – litteraturens kropssprog 63
Materialitet – helt kort 63
Forskning i litterær materialitet – en
bog er en krop 66
Mediesensitiv analyse og
litteraturdidaktiske perspektiver 71
Kapitel 3
Intermedial analyse af den digitale fortælling NORD 77
NORD som
intermedial fortælling 77
Intermedial analyse 80
1. Den materielle betydningsdannelse 81
2. Den sansemæssige betydningsdannelse
83
3. Den tids-rumlige betydningsdannelse
87
4. Den samlende semiotiske
betydningsdannelse 91
Hvorfor intermedial analyse? 93
Kapitel 4
Billedbøger i intermedial og materiel belysning 95
Temaer og tendenser – livets små og store
spørgsmål 95
Verdensvendthed – køn, krop, krig, klima og kultur 102
Billedbogen som medie 109
Ikonotext – at læse og begribe billedbøger 112
Visuelle fortællinger, grafiske romaner og feltet deromkring 120
Kapitel 5
Børnebøger i forskellige æstetiske dragter 129
Realisme med kant 129
Fantastiske fortællinger og fantasy med dybde 135
Talende børnelitteratur – lydbøger og lydfortællinger 142
Børnelitteratur, der flytter rundt mellem medier 149
Kapitel 6
Ungdomslitteratur – generelt og i intermedial belysning 161
Ungdomslitteratur – et åbent felt 161
Forkærlighed for rå realisme – nu med playliste 165
Smerte, sorg og SoMe – intermedialitet på form- og indholdssiden 170
Søgen efter mening og identitet i en medietid 175
Kapitel 7
Det litteraturdidaktiske landskab 179
Litteraturundervisningens tilgange – helt kort 179
Litteraturbegrebet i danskfaget set med det intermediale blik 185
En inkluderende litteraturforståelse – at læse og skabe med skrift, billede og
lyd 187
Undersøgende tilgange 190
Kapitel 8
Litteraturdidaktik i en medietid – at gribe og få greb om litteraturen 195
Nye veje i litteraturforskningen – hvordan
litteratur hænger sammen med verden 196
Postkritiske impulser 197
Fokus på læseoplevelsen, stemning, nærvær og identifikation 200
Fem principper for en sansende, skabende og verdensvendt litteraturdidaktik 203
Princip 1: Stemthed 206
Princip 2: Æstetisk udveksling 208
Princip 3: Læse og skabe mellem
udtryksformer 212
Princip 4: Nænsom nærlæsning 215
Princip 5: Verdensvendthed og
eksistentiel klangbund 217
Hvad børnelitteratur er, kan, vil og gør i en medietid 221
Ordforklaringer 224
Liste over børnelitteratur, der nævnes i bogen 229
Eksempler på undervisningsforløb 233
Tak 235
Litteraturliste 237
Indeks 245
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.