Forord 9
Indledning 11
Børnelitteraturens udvikling i en intermedial kultur 11
Bogens udgangspunkter 13
Den teoretiske ramme 13
Den litteraturdidaktiske ramme 18
Bogens indhold, opbygning og brug 20
Kapitel 1
Børnelitteratur i en medietid 25
Børnelitteratur med mange udtryksformer 25
Begrebet børnelitteratur 31
“Børn” og “litteratur” i en intermedial kultur 34
At læse litteratur som et mellemværende 36
Litteraturundervisning – en status og nye perspektiver 40
Tanker om tekstvalg 45
Kapitel 2
Teoretiske udgangspunkter 49
Hvorfor intermedialitets- og materialitetsteorier?
49
Intermedialitet – litteratur mellem udtryksformer 50
Intermedialitet – helt kort 50
Forskning i intermedialitet –
udtryksformers ligeværdighed og sameksistens 53
Intermedial analyse og
litteraturdidaktiske perspektiver 57
Materialitet – litteraturens kropssprog 63
Materialitet – helt kort 63
Forskning i litterær materialitet – en
bog er en krop 66
Mediesensitiv analyse og
litteraturdidaktiske perspektiver 71
Kapitel 3
Intermedial analyse af den digitale fortælling NORD 77
NORD som
intermedial fortælling 77
Intermedial analyse 80
1. Den materielle betydningsdannelse 81
2. Den sansemæssige betydningsdannelse
83
3. Den tids-rumlige betydningsdannelse
87
4. Den samlende semiotiske
betydningsdannelse 91
Hvorfor intermedial analyse? 93
Kapitel 4
Billedbøger i intermedial og materiel belysning 95
Temaer og tendenser – livets små og store
spørgsmål 95
Verdensvendthed – køn, krop, krig, klima og kultur 102
Billedbogen som medie 109
Ikonotext – at læse og begribe billedbøger 112
Visuelle fortællinger, grafiske romaner og feltet deromkring 120
Kapitel 5
Børnebøger i forskellige æstetiske dragter 129
Realisme med kant 129
Fantastiske fortællinger og fantasy med dybde 135
Talende børnelitteratur – lydbøger og lydfortællinger 142
Børnelitteratur, der flytter rundt mellem medier 149
Kapitel 6
Ungdomslitteratur – generelt og i intermedial belysning 161
Ungdomslitteratur – et åbent felt 161
Forkærlighed for rå realisme – nu med playliste 165
Smerte, sorg og SoMe – intermedialitet på form- og indholdssiden 170
Søgen efter mening og identitet i en medietid 175
Kapitel 7
Det litteraturdidaktiske landskab 179
Litteraturundervisningens tilgange – helt kort 179
Litteraturbegrebet i danskfaget set med det intermediale blik 185
En inkluderende litteraturforståelse – at læse og skabe med skrift, billede og
lyd 187
Undersøgende tilgange 190
Kapitel 8
Litteraturdidaktik i en medietid – at gribe og få greb om litteraturen 195
Nye veje i litteraturforskningen – hvordan
litteratur hænger sammen med verden 196
Postkritiske impulser 197
Fokus på læseoplevelsen, stemning, nærvær og identifikation 200
Fem principper for en sansende, skabende og verdensvendt litteraturdidaktik 203
Princip 1: Stemthed 206
Princip 2: Æstetisk udveksling 208
Princip 3: Læse og skabe mellem
udtryksformer 212
Princip 4: Nænsom nærlæsning 215
Princip 5: Verdensvendthed og
eksistentiel klangbund 217
Hvad børnelitteratur er, kan, vil og gør i en medietid 221
Ordforklaringer 224
Liste over børnelitteratur, der nævnes
i bogen 229
Eksempler på undervisningsforløb 233
Tak 235
Litteraturliste 237
Indeks 245