Content section
Børn og unge med diagnoser
- en grundbog til lærere
Køb bogen
Yderligere information
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord 11
Indledning 13
Anne Morin, Bjørg Kjær og Kirsten Elisa Petersen
FØRSTE DEL
Historiske, samfundsmæssige og kulturelle perspektiver
1. Diagnoser i et historisk perspektiv 27
Bolette Frydendahl Larsen og Bjørn Frithiof Hamre
2. Forsknings- og vidensoversigt om
lærernes arbejde med børn og unge med diagnoser i folkeskolen 41
Trine Møbius Sørensen
3. Diagnoser i et kulturantropologisk
perspektiv – med autisme som eksempel 63
Bjørg Kjær
ANDEN DEL
Klinisk psykiatriske og psykologiske perspektiver
4. Børns særlige behov forstået som
deres invitationer til omgivelserne 81
Søren Hertz og Jørn Nielsen
5. De hyppigste psykiske lidelser og
diagnoser i barn- og ungdommen 95
Erik Simonsen og Stine Simonsen Puri
6. Neuropsykologiske perspektiver på
børn og unge med diagnoser 115
Louise Bøttcher
7. Tværprofessionelt samarbejde om børn
og unge med diagnoser 131
Anne Morin
TREDJE DEL
Praksisperspektiver – læreres arbejde i folkeskolen
8. Samarbejde og sparring i lærerens
arbejde med elever med diagnoser i folkeskolen 149
Thyge Tegtmejer
9. Undervisningsforstyrrende uro som et
ubestemt fænomen og elever i udsatte positioner 163
Helle Plauborg og Lotte Hedegaard-Sørensen
10. Diagnoser og skole(mis)trivsel i et
børneperspektiv 181
Laila Lagermann
11. Trivsel og mistrivsel – ind og ud
af skolens evalueringspraksis 199
Kristine Bagge Kousholt
Bogens forfattere 223
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.