Der er tradition for, at man i danskfaget underviser i faglig læsning og skrivning af andre fags tekster, ofte naturfaglige. Danskfagets fagtekster er anderledes, men i arbejdet med disse tekster er der også brug for faglig læsning, hvor læreren støtter eleverne i at overvinde sproglige hindringer og få overblik over de forskellige teksttyper. Og faglig skrivning, hvor eleverne selv skriver danskfaglige tekster som en vej til selv at forstå og som formidling til andre.
I denne bog bliver du præsenteret for undervisning i faglig læsning og skrivning med fokus på danskfaget og sideblik til andre fag. Bogen indeholder en analyse af, hvad der kan være brug for at støtte eleverne i, når de skal læse og bruge danskfagtekster om metoder, begreber, perioder m.m. og forstå opgaveformuleringer. Eksemplerne er hentet fra grundbøger til 4. klasse og forløb fra portaler til de ældste klasser. Desuden får du en række forslag til, hvordan det kan være en del af et undervisningsforløb, at eleverne skriver danskfaglige tekster.
Bogen er blevet til i samarbejde med læsevejlederne Anne Rolighed Bruun og Anette Kaasing Hebsgaard, Aabybro Skole, der har bidraget med eksempler og samtaler om, hvad der kan være brug for i skolens praksis.