Med den seneste reform af læreruddannelsen bliver praktikken integreret i alle fag, og centralt i denne tænkning er, at skolerne i højere grad end tidligere skal påtage sig rollen som meduddannere. Folkeskolerne får derfor en ny rolle og skal – over tid – gå fra at være praktikskoler til uddannelsesskoler. Men hvad vil det sige at være uddannelsesskole? Det får du et bud på i denne korte bog, der også giver dig viden om:
- tænkningen bag integreret praktik
- udfordringer i praktikken før og nu
- praktiklærerens nye rolle.
Fra praktikskole til uddannelsesskole henvender sig til alle, der arbejder med integreret praktik i folkeskolen, fx praktiklærere, praktikkoordinatorer, skoleledere, forvaltninger og kommuner.
Om forfatteren:
Pia Rose Böwadt er docent i samspillet mellem teori og praksis på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Hun har været med til at udvikle og vidensbasere integreret praktik både nationalt og lokalt. I 2023 redigerede og bidrog hun til bogen Integreret praktik i læreruddannelsen.