Forord 11
Velkommen til uddannelsesskolen 13
Indledning 17
Integreret praktik 18
To arenaer 21
Den “virkelige” verden 22
Praksisnærhed og praksisfjernhed 24
Lærerstuderende mellem teori og praksis 24
Læsevejledning 30
Litteratur 32
Del 1. Integreret praktik i læreruddannelsen 33
Kapitel 1
Den professionelle lærer og skolen 35
Indledning 35
Hvad er en profession? 36
Den professionelle lærer 38
Læreren som omsorgsperson og rollemodel 39
Lærerens professionelle autoritet 42
Skolen som institution 43
Sammenfatning 47
Opmærksomhedspunkter 48
Litteratur 49
Kapitel 2
De ni dimensioner af lærerrollen 53
Indledning 53
Lærerrollen 54
Progression i læreruddannelsen 74
Sammenfatning 74
Opmærksomhedspunkter 77
Litteratur 78
Kapitel 3
At undersøge og observere i skolen 81
Indledning 81
To former for lærerobservation 82
Deltagende observation i etnografien 83
Den lærerstuderende som deltagende observatør 84
Et eksempel på en feltnote 85
Fra problemstilling til problemformulering og undersøgelsesspørgsmål 88
Undersøg empirien med teoretiske begreber 91
Interview 93
Sammenfatning 96
Opmærksomhedspunkter 98
Litteratur 99
Del 2. Integreret praktik i fag 101
Kapitel 4
Integreret praktik i faget dansk 103
Indledning 103
Fagdidaktikken som rød tråd mellem campus og skole 103
Hvad er det, Christian kan? 106
Lærerens blik for elevens møde med stoffet 108
Forskellige syn på faget dansk 110
At observere danskundervisning 112
Planlæg små eksperimenter i undervisningen 115
Sammenfatning 117
Opmærksomhedspunkter 119
Litteratur 120
Kapitel 5
Integreret praktik i faget matematik 123
Indledning 123
Matematiklæreren som fagperson og didaktiker i integreret praktik 124
Matematiklæreren som undersøger af praksis 128
Matematiklæreren som leder, samtalepartner og retoriker 130
Matematiklæreren som samarbejdspartner og relationsudvikler 134
Læreren som kulturskaber og kulturbærer 136
Sammenfatning 139
Opmærksomhedspunkter 141
Litteratur 142
Kapitel 6
Integreret praktik i faget pædagogik og almen didaktik 145
Indledning 145
Pædagogik og almen didaktik 145
Udvikling af pædagogisk og didaktisk handleevne 147
Integreret praktik og didaktisk rationalitet 148
Lærerens praksisteori 150
Udvikling af pædagogisk didaktisk dømmekraft 152
Dømmekraft i situationer og relationer 154
Sammenfatning 161
Opmærksomhedspunkter 163
Litteratur 164
Kapitel 7
Integreret praktik i faget pædagogisk psykologi 167
Indledning 167
Når den pædagogiske psykologi og den integrerede praktik samskaber 168
Fagets indholdsområder og centrale dimensioner af lærerrollen 171
Indholdsområde 1 og Læreren som kulturskaber og kulturbærer 172
Indholdsområde 2 og Læreren som relationsudvikler 174
Indholdsområde 3 og Læreren som leder 176
Indholdsområde 4 og Læreren som didaktiker 179
Indholdsområde 5 og Læreren som fagperson 181
Indholdsområde 6 og Læreren som samarbejdspartner 185
Sammenfatning 187
Opmærksomhedspunkter 188
Litteratur 189
Kapitel 8
Integreret praktik i faget livsoplysning: kristendomskundskab, idehistorie, medborgerskab og autoritet 193
Indledning 193
Praksisnærhed og praksisfjernhed 194
Etik og professionsetik 195
Værdier i skolen 199
Skole og religion 202
Skole og dannelse 206
Sammenfatning 208
Opmærksomhedspunkter 209
Litteratur 210
Kapitel 9
Integreret praktik, førsteårsprøven – og frem imod professionsprøven 213
Indledning 213
Integreret praktik og førsteårsprøven 214
Frem imod professionsprøven 217
Sammenfatning 220
Epilog 221
Hvad skal du med al den teori? 222
Sammenhæng i uddannelsen 223
Litteratur 224
Indeks 226