Lærerfaglighed, inklusion og differentiering | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Lærerfaglighed, inklusion og differentiering

Pædagogiske lektionsstudier i praksis

Lotte Hedegaard-Sørensen og Sine Penthin Grumløse

Differentiering af undervisningen og inklusion af børn med særlige udfordringer har været på den skolepolitiske dagsorden i flere årtier, men alligevel har selv de mest kompetente lærere, der lever op til tidens idealer, svært ved at arbejde inkluderende.

Ifølge forfatterne til denne bog er svaret på skolens udfordringer ikke, at lærerne bare...

Læs mere

Differentiering af undervisningen og inklusion af børn med særlige udfordringer har været på den skolepolitiske dagsorden i flere årtier, men alligevel har selv de mest kompetente lærere, der lever op til tidens idealer, svært ved at arbejde inkluderende.

Ifølge forfatterne til denne bog er svaret på skolens udfordringer ikke, at lærerne bare skal blive endnu dygtigere. Svaret er derimod mere flerfagligt samarbejde, hvor pædagoger, specialpædagoger og evt. andre faggrupper indgår i planlægningen af undervisningen. Derudover må det faglige fokus være rettet mod det enkelte barn og mod skolens pædagogiske opgave.

I denne bog præsenterer forfatterne nogle bud fra praksis på, hvor barriererne for inklusion og differentiering ligger, og de giver forslag til, hvor lærere kan finde åbninger i forhold til at understøtte en god udvikling af undervisningen.

 Formålet med bogen er at inspirere lærere og kommende lærere i folkeskolen til at arbejde kritisk med inkludering og undervisningsdifferentiering gennem systematisk teamrefleksion over undervisningen. På baggrund af pædagogiske lektionsstudier af undervisningens praksis udfordrer og nuancerer bogen dominerende forestillinger om inklusion og differentiering.

 Lærerfaglighed, inklusion og differentiering henvender sig først og fremmest til lærerstuderende og lærere, men også pædagogstuderende og pædagoger i skolen kan have gavn af at læse med.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2016), 
200 sider
Vejl. Pris
75,-
ISBN 9788759322192
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2016), 
200 sider
Vejl. Pris
153,-
ISBN 9788759326152

Yderligere information

Forord 7

Introduktion til bogen og læsevejledning 9

 

Del 1: Et blik på historien og forskningen 21

Kapitel 1: Fra udtagning til specialundervisning til inklusion i almenklassen 23

Kapitel 2: Differentiering og god undervisning 41

 

Del 2: Praksisforskning i lærerpraksis 75

Kapitel 3: Læreres faglige selvforståelse og praksis i klasserum 77

Kapitel 4: Betingelser for børns deltagelse i undervisningen 115

 

Del 3: Undervisningsudvikling i team 137

Kapitel 5: Lektionsstudier og teamsamarbejde 139

Kapitel 6: Nye fælles dialoger om inklusion og differentiering i folkeskolen 179

 

Bilag 1: Forskningsprojektet bag bogen metoder og tilgange 203

Bilag 2: Skabeloner 215

Indeks 219

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.