Kig i bogen

Didaktik, design og digitalisering

Bogen handler om digitalt didaktisk design med brug af web- og mobilteknologi. Den sætter fokus på de muligheder og problemstillinger, som digitaliseringen bringer med sig i forhold til læring og kommunikation.

Bogen har tre dele: en teoretisk, en teknologisk og en praktisk. Den teoretiske del forklarer centrale begreber knyttet til design af digitale ressourcer og aktiviteter med henblik på undervisning, læring og faglig formidling. Den teknologiske del fokuserer på teknologi og interaktionsmuligheder for digitale ressourcer i form af web 3.0 og af e-bøger. Den praktiske del præsenterer fire konkrete cases, der tilsammen illustrerer væsentlige faktorer i konkret realisering af digitalt didaktisk design. Bogen henvender sig især til forskere, undervisere og studerende i fag om it og læring på informations- og biblioteksvidenskabsstudier samt på læreruddannelser og efter- og videreuddannelser.

Forfatterne tilhører alle forskningsprogrammet Didaktik, design og digitalisering på Syddansk Universitet. De arbejder med digitalt didaktisk design fra forskellige vinkler: teknologisk, vidensfilosofisk, læringsteoretisk og didaktisk.

Didaktik, design og digitalisering, er en del af serien Medier, kommunikation, journalistik.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2016), 245 pages
    ISBN: 9788759324554
    Studiepris
    250,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2016), 245 pages
    ISBN: 9788759325520
    Studiepris
    196,-
    Buy this product
  • Kapitel e-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2016), 31 pages
    ISBN: 9788759326022
    Studiepris
    36,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

 NB: For en mere udførlig indholdsfortegelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Introduktion · 9

Nina Bonderup Dohn og Jens Jørgen Hansen

Bogens struktur · 14

 

Del 1 · Teoretiske perspektiver · 19

1. Didaktik, design og digitalisering · 21

En begrebsoversigt

Nina Bonderup Dohn og Jens Jørgen Hansen

 

2. Begrebet didaktisk design · 43

Et kritisk overblik over betydninger

Nina Bonderup Dohn og Jens Jørgen Hansen

 

3. Internettets metaforer · 65

Steder for netværksdannelse, vidensarkivering, transaktioner og læring

Jens Jørgen Hansen

 

Del 2 · Teknologiske tendenser og deres didaktiske muligheder · 89

4. Web 3.0 s didaktiske potentialer · 91

Jesper Jensen

 

5. Læringsobjekter 3.0 · 113

Digitalt design af åbent læringsindhold på The Web of Data

Lars Johnsen

 

6. E-bogen som udfordring for folkebibliotekernes almendidaktiske opgaver · 131

Bo Skøtt

 

Del 3 · Realisering af digitalt didaktisk design · 151

7. iPads affordances i undervisningen · 153

Else Lauridsen og Jens Jørgen Hansen

 

8. Affordances for læring i web 2.0 · 175

En rodvækstanalyse af kommunikation i organiserede sociale bevægelser

Veronica Yepez-Reyes og Nina Bonderup Dohn

 

9. Vejledning på biblioteket · 197

Vejledningsteori og offentlige digitale selvbetjeningsløsninger

Margrethe Hansen Møller

 

10. Når skolen digitaliseres · 221

Kirstin Remvig

 

Bogens forfattere · 245

Stikordsregister · 247

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk