At være undervisningskompetent i en folkeskolesammenhæng handler først og fremmest om at kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning under hensyntagen til elevernes behov og forudsætninger, undervisningens rammer og de lovgivningsmæssige bestemmelser for skolens virke.
Samtidig er det nødvendigt, at læreren har viden om og en kritisk-konstruktiv opmærksomhed på den mangfoldighed af øvrige forhold, som har betydning for undervisningen. Disse forhold udgøres af samfundsmæssige diskurser og betingelser, skolens kultur og praksis omkring bl.a. inklusion og samarbejde samt lærerens professionelle dømmekraft, kropslige ageren og udøvelse af relationskompetence og klasseledelse.
Denne grundbog relaterer sig til modulet "Almen undervisningskompetence" på læreruddannelsen og beskæftiger sig med følgende emner:
- De samfundsmæssige rammer omkring folkeskolen
- Dannelsesteorier og undervisningskoncepter
- Lærerens didaktiske kompas og professionelle dømmekraft
- Skolekulturens betydning for livet i skolen
- Inkluderende fællesskaber og samarbejdet omkring disse
- Udfordringer i skole-hjem-samspillet
- Undervisningsplanlægningens praksis
- Lærerens relationskompetence og klasseledelse
- Kroppens betydning i undervisningen
- Teater og drama som metode i undervisningen
- Udeskole - hvorfor og hvordan?
- It og teknologiforståelse i skolen