Flere sprog i læringen | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Flere sprog i læringen

Translanguaging i praksis

Vil du gerne vide mere om, hvordan flersprogethed kan være en resurse for elever? Og hvordan du som  nuværende eller kommende lærer helt konkret kan inddrage flere sprog i læring?

I denne bog præsenterer forfatterne det internationale begreb translanguaging og giver en lang række eksempler på, hvordan du som lærer kan arbejde med elevers...

Læs mere

Vil du gerne vide mere om, hvordan flersprogethed kan være en resurse for elever? Og hvordan du som  nuværende eller kommende lærer helt konkret kan inddrage flere sprog i læring?

I denne bog præsenterer forfatterne det internationale begreb translanguaging og giver en lang række eksempler på, hvordan du som lærer kan arbejde med elevers translanguaging i praksis og i forskellige fag. Eksemplerne er dels hentet fra folkeskolen, dels fra voksenundervisningen på sprogcentrene. I bogen gennemgår forfatterne desuden centrale teoretiske begreber, og der indgår refleksionsspørgsmål til både lærerteams og lærerstuderende.

Gennem bogen får du:

  • Indsigt i translanguaging-begrebet set i et dansk perspektiv
  • Værktøjer til at tilrettelægge tværsproglige forløb i mange fag
  • Inspiration til konkrete aktiviteter og didaktiske greb til direkte brug i din daglige praksis
  • Eksempler på translanguaging i praksis
  • Redskaber til at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning inspireret af translanguaging
  • Inspiration til at udvikle skolens, teamets og egen praksis gennem refleksionsspørgsmål og udviklingsaktiviteter
Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2021), 
180 sider
Vejl. Pris
200,-
ISBN 9788759336533
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2021), 
180 sider
Vejl. Pris
179,-
ISBN 9788759340523

Anmeldelser

Underviser

"Spændende, at der nu kommer fokus på, hvordan man selvfølgelig skal bruge elevernes stærkeste sprog i undervisningen. Det giver rigtig god mening. De mange eksempler fra praksis underbygger dette. Vigtig læsning for de lærere, der underviser i flersprogede klasserum." - Lektørudtalelse, DBC

Læs mere
Underviser

"Spændende, at der nu kommer fokus på, hvordan man selvfølgelig skal bruge elevernes stærkeste sprog i undervisningen. Det giver rigtig god mening. De mange eksempler fra praksis underbygger dette. Vigtig læsning for de lærere, der underviser i flersprogede klasserum." - Lektørudtalelse, DBC

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

11 Forord
    Af Jim Cummins

15 Indledning

19 Kapitel 1. Det flersprogede klasserum: Fire eksempler

Del 1 · Flersprogethed og translanguaging

31 Kapitel 2. Flersprogethed

41 Kapitel 3. Translanguaging

Del 2 · Translanguaging i praksis

63 Kapitel 4. Fase 0: Overordnede valg

79 Kapitel 5. Fase 1: Eleverfaringer

89 Kapitel 6. Fase 2: Faglig systematik og fagsprog

101 Kapitel 7. Fase 3: Elevernes aktive bearbejdning

125 Kapitel 8. Fase 4: Formidling

131 Kapitel 9. Fase 5: Evaluering

143 Kapitel 10. Translanguaging i samarbejdet med hjemmet

Del 3 · Elevcentreret pædagogik

151 Kapitel 11. Tilbage til grundsynet

159 Kapitel 12. Sprogfag og flersprogethedsdidaktik

167 Kapitel 13. Translanguaging i teamets udvikling – forslag til aktiviteter

173 Litteratur

179 Indeks

 

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et digitalt pensumeksemplar af denne titel.

Anmod om e-bog

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.