Ny i lærerjobbet | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Ny i lærerjobbet

Hvis du står med denne bog i hånden, er det formentlig fordi du er ved at være færdig med læreruddannelsen eller lige er begyndt i dit første lærerjob. I så fald tillykke. Du har valgt verdens bedste job. Sådan beskriver mange lærere i hvert fald deres arbejde. De elsker især at være sammen med eleverne, og at se dem udvikle sig fagligt og...

Læs mere

Hvis du står med denne bog i hånden, er det formentlig fordi du er ved at være færdig med læreruddannelsen eller lige er begyndt i dit første lærerjob. I så fald tillykke. Du har valgt verdens bedste job. Sådan beskriver mange lærere i hvert fald deres arbejde. De elsker især at være sammen med eleverne, og at se dem udvikle sig fagligt og socialt. Det er motiverende og givende.

Men det er også krævende at være lærer, og især nye lærere kan slå sig på jobbet. For mange er det en overvældende oplevelse at begynde arbejdslivet på en skole. Pludselig står man med ansvaret selv i en dagligdag præget af travlhed og med mange opgaver, man ikke anede eksisterede. Men bare rolig – der er hjælp at hente.

Denne bog, der både baserer sig på empiriske undersøgelser og pædagogisk filosofi, støtter dig i at gøre overgangen fra læreruddannelsen til lærerjobbet lettere.

I bogen får du bl.a. viden om og hjælp til at håndtere:

  • Lærergerningen mellem teori og praksis
  • Etiske dilemmaer i lærerjobbet
  • Forældresamarbejde
  • Organisatoriske vilkår og udfordringer
  • Professionel dømmekraft og autoritet

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2022), 
146 sider
Vejl. Pris
200,-
ISBN 9788759339961
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2022), 
146 sider
Vejl. Pris
180,-
ISBN 9788759341780

Yderligere information

Forord 7

Indledning og læsevejledning 9
Overgangen mellem læreruddannelsen og de første år som lærer 17
Mellem empiri og pædagogisk filosofi 19
Læsevejledning 20

Kapitel 1
At være lærer
23
Fortællingen om den gode lærer 24
Den gode lærer på godt og ondt 25
Hvad er en profession? 29
Mellem profession og person 31
"Sådan en lærer vil jeg gerne være" - betydningen af en rollemodel 32
Fortællingen om den gode skole 34
Fortællingen om det gode barn 42
Fortællingen om de gode forældre 47
Opsamling 54
Opmærksomhedspunkter 55

Kapitel 2
Lærere mellem teori og praksis
57
Teori og praksis - et kort filosofisk overblik 61
Har uddannelsen klædt dig på? 64
Praksisnærhed og praksisfjernhed 66
Forskellige forståelser af teori og praksisforholdet 68
Hvorfor har du som lærer brug for teori? 71
Opsamling 73
Opmærksomhedspunkter 74

Kapitel 3
Etiske dilemmaer i lærerjobbet
75
Professionsetik 78
Individ eller fællesskab? 81
Moralsk stress 88
At være lærer mellem forældre og børn 91
Etisk refleksionsmodel 93
Opsamling 95
Opmærksomhedspunkter 96

Kapitel 4
Det organisatoriske chok
97
Arbejdskampe gennem tiden 99
Indenfor og udenfor - nedefra og ovenfra 104
Autonomi versus politisk styring 109
Opsamling 112
Opmærksomhedspunkter 113

Kapitel 5
Professionel dømmekraft og autoritet
115
Læreren som myndighedsperson 118
Det pædagogiske paradoks 122
At kunne sætte sig i andres sted 125
Professionel autoritet 126
Opsamling 130
Opmærksomhedspunkter 132

Epilog 133

Litteratur 135

Indeks 145

 

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.