Individ og diciplinering er en analyse af den danske, pædagogiske diskurs igennem det 20. og starten af det 21. århundrede - en diskurs som har været påvirket af såvel forskellige psykologiske forståelser som af skiftende pædagogiske traditioner og praksisser.
Bogen kan læses som en introduktion til pædagogisk psykologi på pædagogikkens...
Læs mere
Individ og diciplinering er en analyse af den danske, pædagogiske diskurs igennem det 20. og starten af det 21. århundrede - en diskurs som har været påvirket af såvel forskellige psykologiske forståelser som af skiftende pædagogiske traditioner og praksisser.
Bogen kan læses som en introduktion til pædagogisk psykologi på pædagogikkens præmisser, men også som en afsøgning af de måder hvorpå psykologien har været og til stadighed er medvirkende i skabelsen af det pædagogiske subjekt.
Igennem bogen rettes et kritisk blik på forståelser, som aktuelt er i spil inden for det pædagogiske felt, fx de mange intelligensers pædagogik, læreplantænkning, klasserumsledelse, klasseundervisning samt projekt- og gruppearbejde.
Bogen henvender sig primært til studerende på universitetsuddannelser i pædagogik og psykologi samt tilsvarende diplom- og professionsuddannelser. Dertil kommer forskere med interesse for feltet.
Forlag:
Samfundslitteratur
Sprog:
Dansk
Illustreret:
Ja
Skjul beskrivelse