Content section
Børns liv og læring
i skole og dagtilbud
Køb bogen
Yderligere information
Indledning 11
KAPITEL 1
Barndom i forandring set i lyset af samfundsmæssige og uddannelsespolitiske tendenser 17
Indledning 17
Karakteristika ved den aktuelle barndom 18
Skift og brud 18
Mistrivsel 19
Migration og fattigdom 20
Nye muligheder for børn 21
Den ændrede politiske og videnskabelige diskurs om børn og barndom 22
Livslang læring og konkurrence 23
Evidensbasering og den politiske dagsorden 24
Aktuel fokus på børns læring 26
Behovet for et bredere læringsbegreb 30
Betydninger og forståelser af børns leg 32
At skabe og finde plads i det sociale børnelandskab 33
Legen som fænomen 35
Social inklusion, tidlig indsats og skabelse af lige betingelser 39
En afsluttende opfordring 41 Studiespørgsmål 42
Litteratur 43
KAPITEL 2
Centrale læringsteorier i det moderne samfund 45
Introduktion 45
Læringsteorier i den tidlige moderne psykologi (1900- 1950) 47
Skinners radikale behaviorisme 49
Eksempel behaviorisme 50
Læringsteorier i den højmoderne psykologi (1950- 1980) 53
De humanistiske læringsteorier 55
Eksempel humanistisk psykologi 56
Læringsteorier i den senmoderne psykologi (1980-) 58
Situeret læring 60
Undervisning og læring 62
Eksempel situeret læring 63 Aktuelle tendenser synlig læring og forældreinvolvering 64
Afslutning 67
Studiespørgsmål 67
Litteratur 68
KAPITEL 3
Pædagoger og lærere i klasseværelset 71
Indledning 71
Pædagoger bidrager med en tiltrængt ny faglighed 72
To pædagogiske traditioner 74
Pædagogikken i den nye skole 76
Et dynamisk og legeorienteret læringsbegreb 78
Læring og leg en første definition 79
Et fælles læringsbegreb et legeorienteret læringsbegreb 80
Læring sker gennem social interaktion 80
Læring er meningsfuld 81
Læring er en nyskabende og kreativ virksomhed 82
Et eksempel 83
Opsummering 84
Studiespørgsmål 85
Litteratur 86
KAPITEL 4
Pædagogiske rutiner - levende livs- og læringsmiljøer i daginstitutioner 89
Indledning 89
De pædagogiske rutiner 90
De tre livs- og læringsmiljøer i daginstitutioner 92
Børns læreprocesser 93
Voksenpositioner 95
Stilladsering 98
Understøttelse af læringsbevidsthed 99
Pædagogiske rutiner som beskyttelse mod diffusitet og vilkårlighed 100
Et levende livs- og læringsmiljø for børnene i garderoben 103
Garderobelivets udfordringer 105
Der er mere på spil for børnene i garderoben end at tage tøj af og på 106
Garderobelivets potentialer 108
Studiespørgsmål 110
Litteratur 110
KAPITEL 5
Didaktik redskaber til det pædagogiske håndværk 113
Indledning 113
At danne og uddanne 113
Demokratisk dannelse og det pædagogiske paradoks 116
Didaktik og læring at ville noget med nogen den pegende gestus 118
Didaktik og praksis i skole og dagtilbud 120
Den skjulte læreplan 120
Didaktikken i dagtilbud og skole 123
Planlægningens nødvendighed 126
Hvordan bruges den didaktiske model? 126
Didaktiske modeller 127
Planlægning i skolen 134
Planlægning i børnehaven 136
Læreres og pædagogers planlægningspraksis 137
Lærernes og pædagogernes planlægningspraksis 138
Sammenfatning 141
Studiespørgsmål 142
Litteratur 142
Webkilder 144
KAPITEL 6
Literacy ved skolestart Fokus på børns tidlige tale- og skriftsprog 147
Begrebet literacy 148
Tidlig literacy er et HOT emne 148
Udviklingen af den tidlige literacy i hjemmet 150
Udvikling af den tidlige literacy i dagtilbuddet 152
Førskolebarnets forudsætninger for udvikling af gode literacykompetencer 154
Lydlig opmærksomhed: skelnen af sproglyde 156
Lydlig opmærksomhed: bogstavkendskab 158
Produktivt og receptivt sprog: ordkendskab 161
Metoder til at understøtte tidlige literacykompetencer 163
Opsummering af metoder 166
Afrunding: Literacy en mulighed for alle 167
Studiespørgsmål 168
Litteratur 169
KAPITEL 7
Hvordan lærer børn matematik? Om læring af matematik i tiden fra vuggestuen til begyndertrinnet i skolen 173
Indledning 173
Hvad er matematik i børnehøjde? 174
Hvorfor giver det mening at have fokus på læring af matematik meget tidligt? 176
Hvordan kan det legende og undersøgende udvikle matematisk opmærksomhed? 178
Hvilke områder af matematikken kan der arbejdes med i den tidlige læring af matematik? 182
Hvordan kan leg og læring gennem aktiviteter styrke børns læring af matematik? 184
Hvordan kan legen være et element i børns læring af matematik? 187
Matematiske aktiviteter 188
Findes der matematiske aktiviteter, der er generelle for alle børn? 189
Seks fundamentale matematikaktiviteter 191
Lokalisering 191
Design 192
Tælling 193
Måling 194 Spil og leg 195
Forklaring og argumentation 196
Afrunding 197
Studiespørgsmål 197
Litteratur 198
Webkilder 199
Bogens forfattere 201
Indeks 203
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.