Hvad vil det sige at være en god pædagog? Hvordan udøver man dømmekraft i åbne situationer? På hvilke måder skaber man som pædagog relationer til og fællesskaber med dem, man står over for? Hvorfor spiller leg og humor en vigtig rolle i det? Disse spørgsmål angår kernen af pædagogens faglighed, som det synes vanskeligt at sætte ord på.
I denne bog undersøger vi disse spørgsmål og forsøger at give svar på, hvad det vil sige at forholde sig professionelt som pædagog. Det gør vi ved at give et bud på de fire dimensioner af pædagogens professionsdannelse. Disse dimensioner udvikles gennem konkrete eksempler og cases fra projekt LegeKunst, hvor børn og voksne deltog sammen i kunstneriske legeaktiviteter.
Bogen henvender sig til alle, der er nysgerrige på, hvad det vil sige at være en god pædagog og savner begreber til at reflektere over egen pædagogisk praksis.
Forfatterne er hhv. lektor på pædagoguddannelsen ved Københavns Professionshøjskole og lektor ved DPU, Aarhus Universitet.