Content section
Innovationspædagogik
Kunsten at fremelske innovationskompetence
Køb bogen
Yderligere information
Forord 9
KAPITEL 1
Kunsten at fremelske innovationskompetence 11
Hvad er innovationspædagogik? 11
Hvad er innovationskompetence? 13
Undervisning i innovation 15
En superkompleks fremtid 15
En invitation til innovationsuniverset 17
Bogens opbygning og struktur 18
KAPITEL 2
Innovationsbegreber og klassifikationer 25
Innovation 25
Social innovation 29
Innovative infrastrukturer 34
Druckers syv kilder til innovation 35
Forslag til opgaver og øvelser 40
KAPITEL 3
Innovationsfeltet i organisation og samfund 41
En global og kompleks verden 41
Innovationsstrategi og forretningsmodeller 45
Brugerinvolverende innovation 48
Innovationskultur og ledelse 50
Innovative team, samarbejde og netværk 52
Systemer og rum for innovation 54
Rammemæssige betingelser for innovation 55
Forslag til opgaver og øvelser 56
KAPITEL 4
Innovationsproces, innovationsdiamant og lederroller 59
Stage-gate-modellen 60
Åben versus lukket innovationsproces 62
Innovationsdiamanten 71
Lederroller i innovationsprocessen 76
Lederroller som læreproces 80
Anvendelse af innovationsdiamanten 81
Forslag til opgaver og øvelser 82
KAPITEL 5
Den innovationspædagogiske teoriramme 85
Hvad er pædagogik? 85
Illeris læringsmodel 89
Innovativ læring 91
Heron og Reasons fire former for videnskabelse 91
Nonaka og Takeuchis model for videnskabelse 95
Sammenkobling af innovationsdiamant med fire vidensformer 98
KAPITEL 6
Læringsrum for innovationsskabelse 103
Definition af læringsrum 103
Afgrænsning af læringsrum i forhold til læringskultur 106
Studiemiljø 107
Hvordan skabes et læringsrum? 108
Hvornår er skabelse af et læringsrum vigtigt? 115
Forslag til opgaver og øvelser 116
KAPITEL 7
Æstetiske og kunstneriske læreprocesser 119
Æstetisk viden 119
Arts-in-Business 120
Kommunikationsdynamikken 124
At udtrykke tavs viden 127
Kunstinspirerede lære- og skabelsesprocesser 128
Kompetencer til en ukendt fremtid 132
Forslag til opgaver og øvelser 132
KAPITEL 8
Innovationsteorier og modeller 135
Van de Vens innovationsprocesmodel 135
Teori U 139
Arts-in-Business-landkortet 145
Anvendelse af modellerne 150
KAPITEL 9
Sociale teknologier til innovationsskabelse 151
Møder 152
Mødetyper 153
Kommunikationsmønstre 157
Scharmers samtalestrukturer 158
Analyseredskaber til at afdække samtalemønstre 160
Spørgsmål som social teknologi 161
Planlægning af innovationsmøder i prejektgrupper 168
World Café 168
Open Space-teknologi 170
Små skridt er vejen frem 172
Forslag til opgaver og øvelser 173
KAPITEL 10
Innovationspædagogik og innovationskompetence 177
Visioner for en innovationspædagogik 177
Gennemgående struktur: Innovationsdiamanten 178
Uddybning af innovationskompetence 182
Udvikling af innovationskompetence som en rejse 183
Forberedelse: Grundlæggende viden og færdigheder 183
Innovationsrejsen: Udvikling af socio-innovative kompetencer 184
Innovationsrejsen: Udvikling af intra-innovative kompetencer 186
At rejse er at lære 187
At uddanne til fremtiden 188
Litteraturliste 189
Indeks 195
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.