Eksamensangst | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Eksamensangst

Et problem vi skal løse i fællesskab

Helle Hvass (red.)

Denne antologi har som mål at give bud på, hvordan vi kan forebygge eksamensangst, og hvordan vi kan hjælpe studerende, som har udviklet et angstpræget forhold til eksamen.

Antologien giver svar på spørgsmål som: 

  • Hvad er eksamensangst? 
  • Hvad kendetegner den eksamensangstes tanker og handlemåder? 
  • Hvorfor får studerende...
Læs mere

Denne antologi har som mål at give bud på, hvordan vi kan forebygge eksamensangst, og hvordan vi kan hjælpe studerende, som har udviklet et angstpræget forhold til eksamen.

Antologien giver svar på spørgsmål som: 

  • Hvad er eksamensangst? 
  • Hvad kendetegner den eksamensangstes tanker og handlemåder? 
  • Hvorfor får studerende eksamensangst? 
  • Hvordan kommer eksamensangst til udtryk?
  • Hvad kan man gøre for at forebygge og/eller håndtere eksamensangst? 
  • Hvordan kan man tale med studerende om eksamensangst? 
Antologien giver faglige indsigter i feltet eksamensangst og handleanvisninger, der gør det muligt for målgruppen at komme fra faglig indsigt til handling over for studerende. 

Bogen henvender sig til undervisere, studievejledere, studenterrådgivere, uddannelsesrådgivere, mentorer, eksaminatorer, opgavevejledere, censorer og andre på mellemlange og lange videregående uddannelser, som skal hjælpe studerende, der har eksamensangst. Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2015), 
179 sider
Vejl. Pris
60,-
ISBN 9788759319284
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2015), 
179 sider
Vejl. Pris
199,-
ISBN 9788759324097

Anmeldelser

Medier

Der stilles i dag store krav til de studerende, og underviseren har derfor et ansvar for at sætte ord på den angst, som der helt naturligt opstår hos de flertallet af studerende. Hvis... Læs mere

Medier

Der stilles i dag store krav til de studerende, og underviseren har derfor et ansvar for at sætte ord på den angst, som der helt naturligt opstår hos de flertallet af studerende. Hvis underviseren taler med de studerende om de udsving, som et universitetsstudie medfører, kan han eller hun være med til at forebygge eksamensangst.

- Maria Lindbjerg Hansen på cbsobserver.dk

 

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord · 11

Helle Hvass

Introduktion til kapitlerne · 15

 

1. Eksamensangst et voksende problem i konkurrencesamfundet · 19

CAMILLA HUTTERS OG NIELS ULRIK SØRENSEN

 

2. Hvorfor holder vi eksamen, og hvorfor bedømmer vi? · 35

HANNE LETH ANDERSEN

 

3. Hvad sker der i hjernen ved eksamensangst? · 55

RABEN ROSENBERG

 

4. Hvad er eksaminander angste for? · 73

METTE BAUER

 

5. Hvordan kan undervisere modvirke eksamensangst gennem deres måde at undervise på? · 91

BERIT LASSESEN

 

6. Eksamensangst ved opgaveskrivning og skriftlige eksamener · 105

LOTTE RIENECKER

 

7. Eksaminator ved mundtlig eksamen · 127

JETTE BARNHOLDT HANSEN

 

8. Eksamens retorik · 143

HELLE HVASS

 

9. Eksamensangst som personlig krise hvorfor virker coaching? · 161

TINE OG POUL BAIER

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.