Universitetspædagogik | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Universitetspædagogik

God undervisning på universitetet er orienteret mod de studerendes læring. Læringsaktiviteter i undervisningen og mellem undervisningsgangene spiller derfor en stor rolle i universitetspædagogik.

Universitetspædagogik rummer erfaringsbaserede og forskningsrelaterede forslag til, hvordan man tilrettelægger, gennemfører, evaluerer og...

Læs mere

God undervisning på universitetet er orienteret mod de studerendes læring. Læringsaktiviteter i undervisningen og mellem undervisningsgangene spiller derfor en stor rolle i universitetspædagogik.

Universitetspædagogik rummer erfaringsbaserede og forskningsrelaterede forslag til, hvordan man tilrettelægger, gennemfører, evaluerer og videreudvikler egen undervisningspraksis inden for de rammer som universitetet og forskningsbaseringen danner om undervisningen - hvad enten det drejer sig om traditionelle forelæsnings- og vejledningsaktiviteter, case- og projektarbejde eller e-læring.

Forfatterne giver desuden den enkelte underviser redskaber til at overveje sit læringsteoretiske fundament.

Bogens hovedafsnit:

- Universitet som ramme
- Læring og forskningsbaseret undervisning
- Planlægning af kurser og lektioner
- Gennemførelse af selve undervisningen
- Vejledning
- Eksamen og evaluering
- Undervisningsudvikling for universitetsundervisere.

Vi udleverer ikke undervisereksemplarer af denne bog.

Universitetspædagogik findes også i engelsk oversættelse: University Teaching and Learning http://samfundslitteratur.dk/bog/university-teaching-and-learning


 

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2013), 
500 sider
Vejl. Pris
450,-
ISBN 9788759316375
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2013), 
500 sider
Vejl. Pris
318,-
ISBN 9788759319208
Kapitel E-bog (VitalSource Bookshelf)
1
(2013)
52
ISBN 9788759322635
Vejl. Pris
47,-

Anmeldelser

Medier

"Bogen kan anbefales på det varmeste til alle, der interesserer sig for universitetsuddannelser."

Ingrid Stage i Magisterbladet 08, juni 2013

Læs mere
Medier

"Bogen kan anbefales på det varmeste til alle, der interesserer sig for universitetsuddannelser."

Ingrid Stage i Magisterbladet 08, juni 2013

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Universitetspædagogisk lærebog   hvorfor og hvad? · 15

1.1. Udviklingstendenser i universitetets rolle · 17

1.2. Forskningsbaseret undervisning · 43

2.1. Undervisning for læring · 65

2.2. Universitetspædagogiske modeller og principper · 93

2.3. Undervisningsmiljø · 105

3.1. Deltagerforudsætninger · 115

3.2. Kursusbeskrivelser · 133

3.3. Lektionsplanlægning · 147

3.4. Kursusplanlægning · 163

3.5. Instruktion af skriftlige opgaver · 173

4.1. Forelæsning · 177

4.2. Gruppearbejde · 189

4.3. Casebaseret undervisning · 201

4.4. Problemorienteret og projektorganiseret undervisning · 215

4.5.1. Aktiviteter i og uden for undervisningen · 229

4.5.2. Aktiviteter i fagene · 251

4.6.1. Feedback · 259

4.6.2 Clickers · 281

4.7. Diskussioner og argumentation i undervisningen · 289

4.8. E-læring · 299

5.1. Processtyring og kommunikation i vejledningen · 329

5.2. Teksten i vejledning   vejledning på tekst · 351

6.1. Eksamen · 369

6.2. Evaluering af undervisning · 409

7.1. Undersøgelse af egen undervisning · 423

7.2. Kollegial supervision · 433

7.3. Undervisningsportfolio · 445

7.4. Informationssøgning om universitetspædagogiske emner · 457

7.5. Underviserrollen · 469

Forfatterprofiler · 485

Stikord · 491

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.