ANERKENDELSE er en bog om anerkendelse mellem mennesker i almindelighed og i professionelle relationer i særdeleshed. Bogen er struktureret således, at første del omhandler anerkendelse og anden del værdsættelse. Både den anerkendende grundholdning og de værdsættende strategier bliver anskueliggjort med eksempler bogen igennem. Samlet set behandler bogen følgende:
• Anerkendelsens dialektik
• Anerkendelsens former
• Anerkendelsens etik
• Værdsættende udforskning og samtaler
• Løsnings- og styrkeorienterede tilgange
Med sine forskellige forståelser og tilgange til anerkendelse og værdsættelse bidrager bogen til at skabe overblik over anerkendelse som et centralt professionsbegreb. Et overblik, som forhåbentlig kan inspirere og styrke læseren i bestræbelserne på at skabe gode og anerkendende relationer til dem, som han eller hun har opgaver med – uanset om det er børn, elever, patienter eller borgere.
Bogen henvender sig til alle relationsprofessionelle, hvilket i udgangspunktet omfatter pædagoger, lærere, socialrådgivere, sygeplejersker og studerende.