Forord. Et dumt håb i en handlingslammet verden 9
af Caspar Eric
Introduktion 11
Bogens opbygning 12
Verdens største minoritet 12
Vores samfundskontrakt og forpligtelser 14
1. Hvad er ableisme? 17
Variationer af ableisme 18
Strukturel ableisme 19
Institutionel ableisme 20
Interpersonel ableisme 21
Internaliseret ableisme 22
2. Når politik legitimerer ableisme 25
Gøgeungeretorikkens konsekvenser 26
Retfærdiggørelsesideologi 27
Alternativer 28
3. Hvem må arbejde? 31
Kapitalisme og segregering 31
Opgør med segregering og institutionalisering 33
Systematisk fravalgt i ansøgningsprocesser 34
4. Hvilket menneskesyn designer vi efter? 37
Ideen om idealmennesket 37
Tilbøjeligheden til at designe til kropskapable 41
Konsekvenser 41
5. Er folkeskolen for alle? 45
Hvad ved vi? 45
Tiden før og efter inklusionsloven og folkeskolereformen 46
Inklusionsdiskursen 46
Testdiskursen 47
Udviklingen i præstations- og handlingsteknologier 49
Skolepolitik og menneskesyn 50
6. Ulighed i sundhed 55
Hvad ved vi? 56
Årsager til ulighed i sundhed 57
Uddannelse 57
Indkomst 59
Sundhedsdiskurs og menneskesyn 61
7. Ableisme i sociale interaktioner 65
Eksempler fra et nyt forskningsprojekt 67
Internaliseret ableisme og modstand 69
8. Strategier i en verden med ableisme 73
Individuelle strategier 74
Kollektive strategier 77
Social kreativitet 79
Social forandring 80
9. Hvordan gør vi op med ableisme? 83
Universelt design 84
Normkritisk menneskesyn og diversitet 87
Eksempel 1. Universelt jobdesign 88
Eksempel 2. Universelt design i designprocesser 90
Eksempel 3. Universal Design for Learning 91
Andre argumenter 93
Tak 95
Referencer 97
Slutnoter 105