Indledning 9
Ditte Dalum Christoffersen og Kit Stender Petersen
Er der evidens for evidens? 9
Bogens artikler 12
Referencer 20
1. Engager dig i kulturkampen om evidens og viden der virker! Om sandhedsregimer og kunsten at manøvrere med flydende betegnere 21
John Benedicto Krejsler
Diskurser, genealogier og flydende betegnere 22
Evidensens genealogi 23
Evidens, viden der virker og en ny uddannelsespolitik 26
At tænke sig evidens og viden der virker anderledes 27
Evidensbaseret eller evidensinformeret viden og det faglige skøn 28
Globale versus lokale evidensformer: Hvilken slags viden er relevant? 29
Ekstern eller intern evidens: Hvem bestemmer, hvilken viden der skal anvendes? 31
Engager dig i kampen for at udvide, hvad evidens og viden der virker kan betyde! 32
Referencer 33
2. Kampen om evidens i et kritisk perspektiv 37
Helle Rabøl Hansen og Inge Henningsen
Evidenstrappen 38
To eksempler på anvendelse af evidenshierarkiet 39
Vidensdemokratisk asymmetri 41
Trappe eller landskab 43
Praksisevidens - en ide flere steder fra 45
Praksisevidens i praksis 45
Hvem ejer evidensen? Et bud på et svar 46
Referencer 47
3. Den trimmede velfærdsstat. Om evidens som velfærdspolitik 49
Søren Christensen
Evaluering og evidens 50
Fra legitimering til sortering: Evidens som "prioriteringssprog" 52
Borgeren i centrum? Fra konkurrencebasering til vidensbasering af velfærden 54
Afslutning: Evidens, populisme og demokrati 57
Referencer 58
4. Det politiske kredsløb og "det der virker" - orienteret mod pædagogisk praksis og konkret handlen? 61
Karen Borgnakke
Den praksisorienterede forskning og de videnskabelige sammenhænge 61
Eksemplerne: De genretypiske træk og de evidensproducerende sammenhænge 64
Effektmålinger af den politiske indsats og de læringsmæssige resultater 68
Appellen til de læringsmålstyrede lærerhandlinger 72
Danskfaglige læringsmål på, mellem og bag linjerne 73
Afslutning 76
Referencer 77
5. Forskningsbaseret undervisning? 79
Kirsten Hyldgaard
Indledning 79
Forholdet mellem forskning og undervisning 80
Hvad vil "baseret" sige? 82
Undervisningens sag 83
Hvem ved hvad? Og hvad er autoritet? 83
Undervisningens nødvendige konformitet 84
Forskning og videnskab 86
Kvalitetssikring 88
Referencer 88
6. "Er dette ikke udtryk for et bestemt paradigme?" Kampen om evidensbegrebet i psykiatri og psykoterapi 91
Agnes Ringer og Svend Aage Rasmussen
Indledning 91
Evidensbegrebet i psykiatrien - en politisk kampplads 95
Evidensbegrebet i psykoterapi - ingrediens eller samskabt praksis? 100
Afslutning - fremtidens psykiatri og psykoterapi 105
Referencer 108
7. Måler vi det, vi tror, vi måler? En diskussion af tests i skolen med afsæt i et børneperspektiv 115
Kit Stender Petersen
Indledning 115
Teoretiske ressourcer 117
Læring gentænkt 119
Tests 120
Hvad måler vi egentlig på? Om nationale tests 123
Konklusion 126
Referencer 127
8. Bevis, belæg og bivirkninger 129
Ditte Dalum Christoffersen
Evidens i medicin - bivirkninger 130
Medicinsk evidens i skolepraksis 132
Videnskabelige tvister i kampen om evidensdiskurser 133
Evidens som hverdagsbegreb vs. etisk-videnskabeligt begreb 133
Evidens som legitimeringsparole 135
Indlægssedlen under pædagogisk rekonstruktion 136
Hvem er "den Anden"? 141
Videnskabelig evidens som stopklods for længsel efter viden (eros) 143
Referencer 146
9. Falsk evidens for læringsmålstyring 149
Keld Skovmand
Begyndelse og begrundelse 150
Erfaringer og empiri 152
Definitioner og kilder 153
Med kunnen som omdrejningspunkt 155
Evidensbegrebet på tilbagetog og i fremmarch 157
Receptionen af Hattie via EVA 158
Oversættelsen af Hattie til dansk 159
Læring og mål hos Hattie 160
Konklusion 162
Referencer 163
10. Hvordan det begrænset synlige blev til det virkelige 167
Steen Nepper Larsen
Artiklens greb og begreber 168
Jagten på de gode tal er gået ind 169
Evidensbevægelsen 170
Brugerportalsinitiativet 171
Ridser i lakken 173
Resultat- og læringsmålstyring 174
Sammenligningskraft 175
Myten om synlig læring 176
Res publica i øjenhøjde - at værne om det ikke-målelige og ikke umiddelbart synlige 178
Referencer 179
Bogens forfattere 183