Content section
Mål og formål
Buy the book
Aditional information
Forord til serien 7
Introduktion 9
Bogens struktur 11
Bogens målgruppe 12
1. Didaktiske perspektiver 15
Didaktik 15
Tre didaktikforståelser 17
En didaktisk model 18
Carl Aage Larsens didaktiske model 19
Relationsmodeller 22
En dynamisk og kontekstuel didaktisk model 24
2. Begrebet formål 29
Formålet - det overordnede perspektiv 29
Formålet har forrang 32
Formålets status 35
Almendannelse og dannelse 36
Dannelse 40
Målstyret undervisning - muligheder og begrænsninger 45
Målstyret undervisning skaber muligheder 46
Målstyret undervisning skaber begrænsninger 47
Formål i dagtilbudsloven og folkeskoleloven 49
Dagtilbuddets formål 49
Skolens formål 54
Pædagoger og lærere med dannelse - professionsdannelse 58
Et muligt dannelsesideal 60
3. Begrebet mål 63
Begrebet mål, målenes væsen og historie 63
Et historisk blik 65
Målbegreber, målniveauer og måltyper 66
Brug af ordet mål 66
De gode målformuleringer 68
Målniveauer 69
Måltyper 71
Specificering af målene 72
4. Mål i dagtilbud 77
Pædagogiske læringsmiljøer 78
5. Mål i skolen 85
Fra faghæfter til forenklede Fælles Mål 85
Et eksempel på Fælles mål 88
Målstyret undervisning på retur? 92
6. Mål - i samarbejde med børnene 97
Afslutning 103
Litteratur 105
Stikord 113
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.