Content section
Pædagogik for bæredygtighed og science i dagtilbud
Buy the book
Aditional information
Forord 9
Indledning 11
KAPITEL 1
Bæredygtighed 13
KAPITEL 2
Baggrund for en pædagogik for bæredygtig udvikling 21
KAPITEL 3
De første skridt til en pædagogik for bæredygtighed 25
KAPITEL 4
Fører børns glæde ved natur også til engagement? 29
KAPITEL 5
Bæredygtig pædagogik med fokus på de 7 R’er 35
Den sociale og kulturelle
dimension 38
Den miljømæssige dimension 42
Det økonomiske perspektiv 46
KAPITEL 6
Dannelse 49
Et science-orienteret
dannelsesbegreb 57
KAPITEL 7
Enhed af bæredygtighed og science 61
KAPITEL 8
Træk ved et læringsmiljø for science og bæredygtighed 65
Et læringsmiljø, der fremmer
science og bæredygtighed 68
KAPITEL 9
Opmærksomhed, interesse, nysgerrighed og undren 75
Undringsværksted 82
KAPITEL 10
Leg og fantasi som omdrejningspunkt 85
Leg 86
Fantasi 90
Børn og pædagoger i fælles legeverden
92
Scientific playworlds 97
KAPITEL 11
En pædagogisk praksis baseret på en legeverden om bæredygtighed og science 107
En legeverden om strandskatte og
affald 107
Kritiske refleksioner 113
Et tænkt, men ikke utænkeligt forløb 115
AFSLUTNING
Vejen fremad mod pædagogik for bæredygtighed og science 119
Litteratur 125
Indeks 137
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk.