Kommunikationshandicap | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

Kommunikationshandicap

i et pædagogisk og psykologisk perspektiv

Omkring 15 procent af den danske befolkning har funktionsnedsættelser, og mange af dem kæmper med sproglige og kommunikative vanskeligheder.

Kommunikationshandicap introducerer til menneskets sproglige og kommunikative udvikling generelt. I lyset af dette beskriver bogen, hvordan sprog og kommunikation kan udtrykke sig anderledes eller blive...

Read more

Omkring 15 procent af den danske befolkning har funktionsnedsættelser, og mange af dem kæmper med sproglige og kommunikative vanskeligheder.

Kommunikationshandicap introducerer til menneskets sproglige og kommunikative udvikling generelt. I lyset af dette beskriver bogen, hvordan sprog og kommunikation kan udtrykke sig anderledes eller blive forsinket hos mennesker med forskellige typer af medfødte og erhvervede funktionsnedsættelser, herunder en grundlæggende forståelse af hvad kommunikationshandicap er, hvilke pædagogisk-psykologiske problemstillinger der typisk opstår, og hvordan de kan afhjælpes.

Bogen tager udgangspunkt i de konkrete og praktiske problemstillinger, professionelle og pårørende støder på. Fra dette perspektiv beskriver den, hvordan man kan mindske de konsekvenser, som sproglige og kommunikative vanskeligheder kan have for personens sociale og kognitive funktion, men også hvordan arbejdet med kommunikationshandicappet kan være med til at skabe udviklingsmuligheder for personen bredere set.

Publisher: Samfundslitteratur
Language: Dansk
Read less

Buy the book

Bog (Softcover)
1. Edition (2015), 
130 pages
Price
190,-
ISBN 9788759322161
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2015), 
130 pages
Price
150,-
ISBN 9788759323274

Reviews

Teacher

Kommunikationshandicap er MEGET velegnet til undervisningen i specialiseringen Social- og specialpædagogik på Pædagoguddanenlsen. Jeg har allerede anbefalet de studerende, som jeg har nu, at købe den.

... Read more
Teacher

Kommunikationshandicap er MEGET velegnet til undervisningen i specialiseringen Social- og specialpædagogik på Pædagoguddanenlsen. Jeg har allerede anbefalet de studerende, som jeg har nu, at købe den.

Bogen er særdeles velegnet fordi den meget fint beskriver barnets almindelige sprog- og kommunikationsudvikling, og løbende sætter dette i relation til mennesker med funktionsnedsættelser. Dermed får de studerende blik for udviklingszoner som de kan tilstræbe at understøtte.

Derudover beskriver den meget fint kommunikationens betydning for identitetsudvikling og selvforståelse hos menesker i almindelighed og mennesker med funktionsnedsættelser. Dernærst tilbyder bogen specifikke input til arbejdet med særlige problemstillinger.

Katrine Wolin, praktikkoordinator, Pædagoguddannelsen, Campus Roskilde University College Sjælland

"Jeg synes det er en virkelig spændende bog og en bog jeg vil vende tilbage til når jeg i praksis møder mennesker med kommunikationshandicap!" - studerende, Absalon Roskilde, pædagogik

Read less
Press

Som person med kommunikationshandikap kan man finde forklaringer i bogen, som pludselig kan give en "aha"-oplevelse. Så selvom bogens sprog er på et højt fagligt niveau, så henvender den sig til en bred gruppe læsere.

Michael Pedersen i Handikap Nyt.

Read more
Press

Som person med kommunikationshandikap kan man finde forklaringer i bogen, som pludselig kan give en "aha"-oplevelse. Så selvom bogens sprog er på et højt fagligt niveau, så henvender den sig til en bred gruppe læsere.

Michael Pedersen i Handikap Nyt.

Read less

Aditional information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord  9

Det handler alt sammen om kommunikation en indledning  11

Hvad er kommunikation?  12

Kommunikationsformer  13

Et felt, der dækker mange discipliner  14

Bogens opbygning, og hvordan den kan læses  15

 

Kapitel 1

Sprog og sprogudvikling  19

 

Kapitel 2

Funktionsnedsættelser og kommunikation  35

 

Kapitel 3

Etablering af kontakt og socialt samspil: Den præsymbolske kommunikation  45

 

Kapitel 4

Støtte til overgangen fra præsymbolsk til symbolsk kommunikation  55

 

Kapitel 5

Kommunikation og mennesker med betydelige sansenedsættelser  63

 

Kapitel 6

Kommunikativ støtte til personer med psykisk udviklingshæmning og gennemgribende udviklingsforstyrrelser  79

 

Kapitel 7

Børn, unge og voksne med vedvarende nedsat artikula­tionsevne/vanskeligheder med at udtrykke sig  89

 

Kapitel 8

Kommunikationsstøtte til mennesker med erhvervede kommunikations­vanskeligheder  105

 

Kapitel 9

At arbejde pædagogisk med kommunikationshjælpemidler  113

 

Kapitel 10

At forstå kommunikations­vanskeligheder i en pædagogisk sammenhæng  121

 

Referencer                                                                                                                  125

Indeks

Kommunikationshandicap er en kort introduktion baseret på den nyeste forskning, men formidlet så den både kan anvendes af den studerende på videregående uddannelser og pårørende og professionelle i kontakt med mennesker med kommunikative vanskeligheder.

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.