Grundbog i digitale kompetencer | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

Grundbog i digitale kompetencer

Hele det pædagogiske område har på mange måder taget it og digitale medier til sig. I børnehaven er billederne blevet digitale, så de hurtigt kan printes og hænges op som en orientering til forældre om, hvad der er sket i institutionen. Skriftlige arbejder i skolen skrives nu i et tekstbehandlingsprogram og afleveres måske digitalt direkte til...

Read more

Hele det pædagogiske område har på mange måder taget it og digitale medier til sig. I børnehaven er billederne blevet digitale, så de hurtigt kan printes og hænges op som en orientering til forældre om, hvad der er sket i institutionen. Skriftlige arbejder i skolen skrives nu i et tekstbehandlingsprogram og afleveres måske digitalt direkte til læreren.

Pædagoger og lærere har taget de digitale løsninger til sig, hvor de kan styrke det, de altid har gjort. Men den digitale kultur byder også på helt nye fænomener, som det pædagogiske område kan profitere af, men også bidrage til. Det er disse nye fænomener, der er omdrejningspunktet for denne bog.

Bogen er bygget op omkring 12 begreber, der dækker 12 kompetenceområder. I hvert kapitel præsenterer forfatteren eksempler på, hvordan fænomenet optræder, og læseren opfordres til selv at skaffe sig mere viden om fænomenet gennem praktiske øvelser på egen blog. På samme måde er bogens indhold suppleret med materialer på bogens blog. Her findes bl.a. interaktive quizzer, vejledninger til øvelserne og en mulighed for at opdatere links fra bogen.

Grundbog i digitale kompetencer henvender sig til lærer- og pædagogstuderende på grund- og efteruddannelse, men den kan også læses af lærere og pædagoger i skoler og daginstitutioner, der har brug for et bud på, hvad grundlæggende digitale kompetencer kunne være. Bogen henvender sig desuden til forældre og frivillige i organisationer, der arbejder med børn og unge.

Publisher: Samfundslitteratur
Language: Dansk
Read less

Buy the book

Bog (Softcover)
1. Edition (2015), 
249 pages
Price
275,-
ISBN 9788759323892
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2015), 
249 pages
Price
191,-
ISBN 9788759324516

Reviews

Teacher

Bogen er bestemt nyttig og brugbar. Den ultimative grundbog. Bogen kan bidrage til at supplere min undervisning og på fornem vis hjælpe til at udvikle de IT/digitale-færdigheder som behøves i dag - i mine fag: pædagogik og didaktik.

Lektor, UCL

Read more
Teacher

Bogen er bestemt nyttig og brugbar. Den ultimative grundbog. Bogen kan bidrage til at supplere min undervisning og på fornem vis hjælpe til at udvikle de IT/digitale-færdigheder som behøves i dag - i mine fag: pædagogik og didaktik.

Lektor, UCL

Read less
Press

En ny, god grundbog til folkeskolens og læreruddannelsens undervisere om digitale kompetencer, hvor bogens forfatter ovenikøbet selv arbejder med at... Read more

Press

En ny, god grundbog til folkeskolens og læreruddannelsens undervisere om digitale kompetencer, hvor bogens forfatter ovenikøbet selv arbejder med at modernisere genren "grundbog" ved at vise, hvordan man praktisk kan arbejde med for eksempel QR-koder, der peger ud af bogen. Det er dejligt og ansporende. (...)

Kapitlerne beskriver hvert deres kompetenceområde. Det gør bogen overskuelig og nem at arbejde med. Hvert kapitel indledes med en oversigt over udvalgte læringsmål for kapitlet, læringsmål for, hvad børn og unge skal kunne mestre, og hvad man som læser selv skal kunne mestre. Det er fint tænkt. 

Læringsmål er altså noget godt! Hvert af de 12 kapitler afsluttes med en opfordring til læseren om selv at prøve, samtidig med at der gives eksempler på undervisningsaktiviteter til tre udvalgte målgrupper: vuggestuebørn, elever på skolens mellemtrin og på skolens overbygning. Det er glimrende!

"Grundbog i digitale kompetencer" er en bog, der bør få mange læsere.

Folkeskolen - Gunnar Green.

 

Bogen er et vigtigt og meget praksisrettet bidrag til lærere og pædagogers muligheder for at øge deres digitale kompetencer. Bogen er godt og overskueligt skrevet, og med lidt nysgerrighed på bogens temaer i forhold til egen praksis, vil mange kunne få glæde af den.  

- Vejle Digitale Skoler

Read less

Aditional information

Forord og læsevejledning                    7

 

KAPITEL 1

Indledning om digitale kompetencer 13

 

KAPITEL 2

Identiteter i en onlinekultur 21

 

KAPITEL 3

Hypertekster 39

 

KAPITEL 4

Tags og sociale metadata 57

 

KAPITEL 5

Mikrotekster 81

 

KAPITEL 6

Grafikkens kommunikation 99

 

KAPITEL 7

Big data 117

 

KAPITEL 8

Spilelementer i medietekster 133

 

KAPITEL 9

Spredning af nye tekster på nettet 151

 

KAPITEL 10

Læring gennem bevægelse med it 171

 

KAPITEL 11

Kommunikation i et netværkssamfund 187

 

KAPITEL 12

Samarbejde på nettet 203

 

KAPITEL 13

Søgning 223

 

Vejledninger til bogens eksempler på nettet 239

Henvisninger i bogen 241

Indeks 247

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.