Pædagogers faglighed i skolen | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Pædagogers faglighed i skolen

- udspændtheder i litteratur og praksis

Sofie Sauzet

At være pædagog i skolen er en kompleks opgave. I nogle sammenhænge kalder skolens praksis eksempelvis på en pædagog, der skal understøtte et roligt læringsmiljø, så der kan skabes fokus på lærerens undervisning, og i andre sammenhænge efterspørges en pædagog, der er med til at planlægge, afholde og evaluere undervisning.

Denne bog...

Læs mere

At være pædagog i skolen er en kompleks opgave. I nogle sammenhænge kalder skolens praksis eksempelvis på en pædagog, der skal understøtte et roligt læringsmiljø, så der kan skabes fokus på lærerens undervisning, og i andre sammenhænge efterspørges en pædagog, der er med til at planlægge, afholde og evaluere undervisning.

Denne bog undersøger, hvordan pædagogers faglighed i skolen beskrives i aktuel litteratur om pædagoger i skolen, og hvordan disse beskrivelser virker tilbage på skolens praksis. Bogen viser herigennem, hvordan pædagogers praksis i skolen er udspændt imellem forskellige forventninger til og forestillinger om deres faglighed. Disse udspændtheder er ikke bare udfordrende, men også undertiden uforenelige. Og for pædagoger i skolen betyder det, at de må vælge til og fra, eller skifte, mellem forskellige måder at være pædagog i skolen på, hvilket sætter særlige betingelser for udviklingen af en faglighed.

Bogen er et bidrag til det fortsatte arbejde med at undersøge, vedligeholde og udvikle pædagogers faglighed i skolen, og den tilbyder nye spørgsmål til kollektive handlestrategier og refleksion.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2019), 
179 sider
Vejl. Pris
199,-
ISBN 9788759334072
E-bog (LIX)
1. udgave (2019), 
179 sider
Vejl. Pris
159,-
ISBN 9788759335574

Yderligere information

Indledning
Pædagogers faglighed i skolen - analyser af udspændt faglighed 7

Kapitel 1
Pædagogers faglighed i litteraturen om pædagoger i skolen 15

Kapitel 2
Det tværprofessionelle samarbejde mellem rolle- og ansvarsfordeling og overskridelse af professionsgrænser 29

Kapitel 3
En læringsmotiveret elev og et trivselsdygtigt barn 49

Kapitel 4
Skolens organiseringsformer mellem fleksibilitet og målingsstyring 71

Kapitel 5
Fritidspædagogik og skolepædagogik mellem en fælles tilgang og beskyttelse af det særegne 97

Kapitel 6
Læreren som udspændt mellem at være fagfaglig garant og åben over for det fælles samarbejde 121

Kapitel 7
Pædagogers faglighed i skolen 149

Kapitel 8
Videnskabsteori og analysestrategi 159

Tak 167

Litteraturliste 169

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.