Denne bog tilbyder læseren et indblik i nytænkende metoder og analyser, der sætter sanserne i spil i undersøgelser og analyser af pædagogisk praksis. På mangfoldige måder eksperimenterer forfatterne med at sætte bl.a. næsen, øret, fødderne, smagssansen og bevægelser i forgrunden i udviklingen af undersøgelsesmetoder, der kan gribe de sensoriske dimensioner ved pædagogisk praksis. Hvad får man f.eks. fornemmelser for og indsigter i, når man undersøger professionelles samvittighed ved at følge dem på måder, der minder om dans, hvor kroppen, blikket og mimikken sættes i forgrunden? Hvordan kan man forstå pædagogik som sensorisk og æstetisk praksis, når man dvæler ved Vestkystens strande og mærker, hvordan tid, steder og kroppe er forbundne? Hvordan giver baggrundsstøj og lyde adgang til viden om hverdagslivet på pædagogiske bosteder? Hvad sker der med undersøgelser af pædagogisk praksis, når man sænker tempoet, bevæger sig langsomt og bruger sin syns-, lugte- og lyttesans? Og hvilken viden genererer det, når man bevæger sig med dem, man undersøger, mærker deres stemninger og interesserer sig for deres stil, smag og mavefornemmelser?
Bogen henvender sig til studerende, undervisere og forskere, der vil undersøge pædagogisk praksis på måder, der medtænker komponenter som atmosfærer, følelser, stemninger, bevægelser, materialitet, arkitektur og som vil tage den multisensoriske hverdagsviden alvorlig i formuleringen og gennemførelsen af undersøgelser og analyser af pædagogisk praksis.