Content section
Læringsorienterede kursusdesign
Køb bogen
Yderligere information
Forord 7
Bogens opbygning 8
Kapitel 1
Indledning: Nye vilkår for universitetsundervisningen 11
Kapitel 2
Sammenhængende og læringsorienterede studieordninger og kursusdesign 15
Sammenhæng ( alignment ) 15
Læring 17
Kapitel 3
Formulering af læringsmål 21
Kompetenceorienterede læringsmål 23
Relevante læringsmål 24
Klare og forståelige læringsmål 27
Eksaminérbare og dokumentérbare læringsmål 28
Læringsmål som ligger til grund for undervisning, vejledning og eksamen 30
Realistiske og vægtede læringsmål 30
Eksemplarisk kursusbeskrivelse 31
Kapitel 4
Eksamen og uddannelseskvalitet 35
Kvalitetsbegreber i udvikling 35
Faglighed er kvalitet også når det gælder eksamen 37
Referencer 44
Kapitel 5
Valg af eksamensformer 45
Valide eksamensformer 46
Typiske eksamensformer og deres centrale læringsmål 49
Taksonomisk niveau 56
Kompetenceorienterede eksamensformer 59
Læringsunderstøttende eksamensformer 61
Kapitel 6
Særligt om de skriftlige eksamener 65
Skriftlige opgaver og specialet progression i læringsmål 66
Læringsmål ved praktikrapporter 68
Kapitel 7
Vejledning og feedback på skriftlige opgaver 71
God feedback og dårlig feedback 71
Vejledning på tekst og proces 72
Forventningsafstemning og evaluering af vejledning 75
Kapitel 8
Undervisningsformer og deltageraktivering 79
Sammenhæng mellem læringsmål og undervisningsformer 79
Eksempler på deltageraktiviteter 81
Studenteroplæg og feedbackaktiviteter 86
Motivering af deltageraktiviteter 90
Kapitel 9
Evaluering af undervisning 93
Hvad skal evalueres, og hvordan? 94
Eksempler på formativ og summativ evaluering 95
Kapitel 10
Beslutningskriterier ved udformning af studieordninger 99
Litteraturliste 101
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.