Content section
Hvorfor gør jeg det, jeg gør?
Refleksionshåndbog for sproglærere
Køb bogen
Yderligere information
INDLEDNING
Hvorfor en refleksionshåndbog for sproglærere? 9
Formålet med bogen 9
Lærerkognition - fokus på egne refleksioner 10
KAPITEL 1
Lærerkognition og lærermotivation - den reflekterende praktiker 15
1.1 Lærerkognition - lærerens mentale liv 15
Kritisk refleksion som forudsætning for praksisændring 16
Kompleksitet i lærerkognition 17
Samspillet mellem viden, erfaringer og praksis - indledende refleksioner over egne lærererfaringer 21
1.2 Lærerens motivation 23
Motivation for professionen 23
Motivation i undervisningen 24
Kompetenceudvikling styrker motivationen 27
Samarbejde styrker motivationen 28
KAPITEL 2
Lærerens udvikling 31
2.1 Lærertyper og undervisningsfokus 31
2.2 Faser i erfaringsopbygning 33
Niveau 1: Den nyuddannede sproglærer 36
Niveau 2: Den avancerede begynder 36
Niveau 3: Den kompetente sproglærer 37
Niveau 4: Den kyndige sproglærer 37
Niveau 5: Eksperten - den fremragende underviser 37
2.3 Den reflekterende praktiker - individuelt og kollegialt 40
Aktionsforskning og aktionslæring i sprogundervisningen 41
2.4 Forventninger og kontekst 43
Forventninger til eleverne 43
Kontekstfaktorer 45
2.5 Holdninger og effekter af pædagogisk udvikling 47
Kognitiv forandring og praksisændring - effekten af efteruddannelse? 50
KAPITEL 3
Sprogundervisning fra forståelse til praksis 53
3.1 Sprogsyn, læringssyn og kultursyn 53
Sprogsyn - sprog som kommunikation 56
Sproglæringssyn 58
Kultursyn 60
3.2 Elevsyn - motivation og læringstilgange 61
Motivation og indsigt i læringstilgange 62
Motivationsteorier 63
Det fremmedsproglige "selv" i fremmedsprogsundervisningen 63
Sproglæringsstrategier og læringsstile 65
3.3 Kommunikativ undervisning og tasks i den fagdidaktiske litteratur 68
Hvornår er kommunikativ undervisning kommunikativ? 70
Den kommunikative task 71
Lærerkognitionsforskning om det kommunikative klasserum 75
3.4 Digitaliseringens muligheder: gaming, sproglig korrektion og oversættelsesprogrammer 79
Holdninger til teknologi i lærerkognitionslitteraturen 80
Gaming 83
Oversættelsesprogrammer og grammatisk korrektion 84
KAPITEL 4
Indhold i undervisningen 89
4.1 Ordforråd 89
Fokus på ord 90
Almindelige ord, faglige ord og akademiske ord 91
Chunks - de faste ordforbindelser 94
Hvilke processer er centrale for udvikling af et 'godt' ordforråd? 96
Behovet for et stort ordforråd for den avancerede sprogelev 100
Sprogpædagogisk forskning om undervisning i ordforråd 102
Ordforrådsundervisning i undersøgelser om lærerkognition 105
4.2 Grammatik 108
Grammatikundervisning i den sprogdidaktiske litteratur 109
Grammatikundervisning i undersøgelser om lærerkognition 113
4.3 Interkulturel kompetence 118
Interkulturel kommunikativ kompetence og dannelse 120
Interkulturel kompetence i den sprogdidaktiske litteratur 121
Det kulturelle og det interkulturelle 121
Interkulturel kommunikativ kompetence (IKK) 124
IKK-fremmende arbejdsformer 127
Interkulturel kompetence i undersøgelser om lærerkognition 130
KAPITEL 5
Færdighedslæring: lytte og tale, læse og skrive 135
5.1 At lytte 137
Lytteprocessen 137
Lyttestrategier 139
Lytning i lærerkognitionsforskningen 140
Udvikling af lyttekompetence 141
Tendens til at overse lytning 143
5.2 At tale 144
Mundtlighed og feedback 147
Mundtlighed i lærerkognitionsstudier 149
5.3 At læse 152
At læse for at lære og at lære at læse 154
Forberedelse inden læsning 158
Gennemgang af tekst i undervisningen 159
5.4 At skrive 160
Korrektiv feedback på skriftlighed 162
Skriftlighed og feedback i lærerkognitionsstudier 164
Efterord 167
Referencer 169
Indeks 181
Lignende udgivelser

Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.