Billede, pædagogik og magt - postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt sætter dansk og skandinavisk billedpædagogik ind i sociologiske og historiske rammer.
Helene Illeris giver dermed langt bredere perspektiver på billedundervisningen, end der hidtil har været tradition for.
Med udgangspunkt i sociologen Pierre Bourdieus teori om sociale...
Læs mere
Billede, pædagogik og magt - postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt sætter dansk og skandinavisk billedpædagogik ind i sociologiske og historiske rammer.
Helene Illeris giver dermed langt bredere perspektiver på billedundervisningen, end der hidtil har været tradition for.
Med udgangspunkt i sociologen Pierre Bourdieus teori om sociale felter og filosoffen Michel Foucaults genealogiske studier af magt/viden-konstruktioner i moderne samfundsformer genfortæller Helene Illeris billedpædagogikkens historie.
Fortællingen tager sit udgangspunkt i undervisningen i 'ritzen og malen' på renæssancens ridderakademier, og slutter med introduktionen af begreber som 'multikulturel billedpædagogik' og 'visuel kultur' i det billedpædagogiske felt.
Indledningsvis gives en omhyggelig introduktion til den anvendte teori, og bogen afsluttes med forfatterens personlige overvejelser over, hvorledes der kan arbejdes med postmoderne optikker i en nutidig billedpædagogisk praksis.
Bogen giver svar på følgende spørgsmål:
- Hvilke værdier lægges der vægt på i undervisningen i billedfag i danske og skandinaviske skoler?
- Hvilke syn på børn, på billeder og på undervisning har været bestemmende for skolefagene Tegning, Formning og Billedkunst?·
- Hvordan kan man undervise i reception og produktion af billeder på en måde, der medtænker den billedvirkelighed, vi lever i i dagens samfund?
Forlag:
Samfundslitteratur
Sprog:
Dansk
Illustreret:
Ja
Skjul beskrivelse