Digitale liv | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Digitale liv

Brugere, platforme og selvfremstillinger

Rikke Andreassen (red.), Connie Svabo (red.) og Rasmus Rex Pedersen (red.)

Vores dagligdag er blevet digital. Digitale platforme og interaktioner former medborgerskab, politisk deltagelse, samtaler med venner og familie, kærlighedsliv og kommunikation med offentlige myndigheder. Digitaliseringen tilbyder nye måder at interagere på i privatlivet, i offentligheden og i arbejdslivet.

Dagligdagens digitaliseringer udfoldes i...

Læs mere

Vores dagligdag er blevet digital. Digitale platforme og interaktioner former medborgerskab, politisk deltagelse, samtaler med venner og familie, kærlighedsliv og kommunikation med offentlige myndigheder. Digitaliseringen tilbyder nye måder at interagere på i privatlivet, i offentligheden og i arbejdslivet.

Dagligdagens digitaliseringer udfoldes i bogen inden for tre temaer: brugere, platforme og selvfremstillinger. De fleste digitaliseringer har til hensigt at gøre hverdagslivet nemmere for brugere, men kan også føre til frustration og afmagt. Platforme omformer viden om vores liv til data og påvirker derved personlige praksisser gennem en række automatiseringsprocesser. Selvfremstillinger er centrale i individers brug af digitale medier, mens de samtidig er omdrejningspunkt for virksomheders strategiske forsøg på at navigere på meningernes markedsplads.

DIGITALE LIV belyser, hvordan digitaliseringer påvirker vores liv gennem analyser af shitstorme, dating, gaming, influencere, e-boks, Spotify, Facebook, Instagram, algoritmer, velgørenhed, platformsøkonomi mv.

Bogen er egnet til undervisning i medievidenskab, datalogi, informatik, interaktionsdesign, teknologistudier og kommunikation på universiteter og professionshøjskoler, men kan læses af alle, der interesser sig for den digitalisering, der i stigende grad præger vores samfund og daglige liv.


Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2020), 
288 sider
Vejl. Pris
300,-
ISBN 9788778675385
Bog (Softcover) og E-bog (VitalSource)
1. udgave (2020), 
288 sider
Vejl. Pris
340,-
ISBN 9788778675453
E-bog (VitalSource)
1. udgave (2020), 
288 sider
Vejl. Pris
270,-
ISBN 9788778675392

Yderligere information

Indledning: Digitale liv - brugere, platforme og selvfremstillinger
Rikke Andreassen, Connie Svabo og Rasmus Rex Pedersen   9

SEKTION 1
Brugeroplevelser: Individets møder med digitalisering

1. Interaktive arkitekturer 31
Oplevelsen af teknologisk mediering i hverdagens offentlige rum
Connie Svabo og Signe Lykke Littrup

2. Patientkommunikation gennem e-boks 49
En analyse af digital post som relation mellem sundhedssystem og borger
Pernille Almlund

3. Nyhedsbrug og medieret medborgerskab(er) i den digitale hverdag 75
Jannie Møller Hartley

4. "Where love is a game you can win" 95
Medieret kærlighed i Otome-spil
Susana Tosca

SEKTION 2
Platforme og algoritmer: Automatiserede systemer og hierarkier

5. Den algoritmiske offentlighed på Facebook 119
Hvilken rolle har algoritmen og brugeren som medskaber?
Sander Andreas Schwartz

6. Algoritmernes smag 141
Et casestudie af Spotifys anbefalingssystemer
Rasmus Rex Pedersen

7. Digitale sorteringskategorier, affordances og interfaces 161
Onlineshopping og digitalt forbrug af sex og sæd
Rikke Andreassen

SEKTION 3
Selvfremstillinger: Muligheder og identiteter i digitale rum

8. Berømmelsesstrategier og -begreber på sociale medier 187
Julie Van Vus og Madeline Stuarts brug af minoritetsidentitet som brand på Instagram
Maria Bee Christensen-Strynø og Tobias Raun

9. Neoliberalt digitalt arbejdsliv 209
Personlige profilers betydning for unge med platformsarbejde
Louise Yung Nielsen og Mette Lykke Nielsen

10. Organisationers hverdagskommunikation på Instagram 227
Analyse af den visuelle kommunikation på Folkekirkens Nødhjælps Instagram-profil
Lisbeth Thorlacius

11. Kontroverskapitalisering 259
Fra hverdagsaktivisme til markedsandele
Rasmus Kjærgaard Rasmussen og Sine Nørholm Just

Forfatterbiografier 279

Indeks 283


Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.