Content section
Mål i dansk (med bilag)
Køb bogen
Yderligere information
Indhold
Indledning 7
DE STORE LINJER I MÅL OG MENING 7
LÆSEVEJLEDNING 11
Kapitel 1 · Mål i dansk 15
FÆLLES MÅL 16
FOKUS PÅ TYDELIGE MÅL 18
ÆNDRINGER AF TRADITIONER 21
FORMÅLSPARAGRAFFEN OG DANNELSEN 24
ELEVERS MEDBESTEMMELSE 27
Kapitel 2 · Mål på flere planer 31
OPSTILLINGEN AF FÆLLES MÅL 32
HVAD ER DET, ELEVERNE SKAL LÆRE I DANSK? 33
FLERE SLAGS MÅL 35
Kapitel 3 · Mål i årsplan og undervisningsplan 41
FRA FÆLLES MÅL TIL ÅRSPLAN 42
ET ÅR MED DANSK I FEMTE 45
FORMULERING AF MÅL 48
VIDEN PÅ LAGER OG VIDEN I BRUG 49
TYDELIGE MÅL, DER KAN BRUGES 51
Kapitel 4 · Progression, undervisningsdifferentiering og evaluering 65
FAGLIG PROGRESSION 66
UNDERVISNINGSDIFFERENTIERING 70
EVALUERING SOM FORUDSÆTNING FOR DIFFERENTIERING 79
DANSKFAGET I SAMSPIL MED ANDRE FAG 82
MÅL OG FÆLLES MÅL 84
Kapitel 5 · Fire kompetenceområder eksempler på omsætning af mål 87
LÆSEVEJLEDNING 88
LÆSNING 89
LÆSNING I 5. KLASSE 93
LÆSNING I 7. KLASSE 98
MÅLPAR OM AT FINDE TEKST 101
MÅLPAR OM SPROGFORSTÅELSE 103
FREMSTILLING 105
FREMSTILLING I 2. KLASSE 112
FREMSTILLING I 7. KLASSE 117
MÅLPAR OM AT FREMSTILLE 119
MÅLPAR OM AT LÆSE KORREKTUR 124
FORTOLKNING 127
FORTOLKNING I 1. KLASSE 131
FORTOLKNING I 5. KLASSE 134
MÅLPAR OM UNDERSØGELSE 136
KOMMUNIKATION 140
KOMMUNIKATION I 3. KLASSE 142
MÅLPAR OM DIALOG 145
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER OG UDFORDRINGSOPGAVER 147
Litteratur 149
Indeks 151
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.