Perspektiver på de mange intelligenser | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Perspektiver på de mange intelligenser

- introduktion, diskussion, kritik

Howard Gardners teori om de mange intelligenser har påvirket synet på børns udviklingsmuligheder i skolen og i børneinstitutioner verden over. Det er i dag en selvfølge i de pædagogiske miljøer, at børn har mange intelligenser.

I bogen introducerer Mogens Hansen, Per Fibæk Laursen og Anne Maj Nielsen teorien om de mange intelligenser og...

Læs mere

Howard Gardners teori om de mange intelligenser har påvirket synet på børns udviklingsmuligheder i skolen og i børneinstitutioner verden over. Det er i dag en selvfølge i de pædagogiske miljøer, at børn har mange intelligenser.

I bogen introducerer Mogens Hansen, Per Fibæk Laursen og Anne Maj Nielsen teorien om de mange intelligenser og placerer den i en psykologisk, en pædagogisk og en dannelsesmæssig sammenhæng. De peger på, at teorien om de mange intelligenser rummer en optimistisk og positiv udfordring for arbejdet med børns læreprocesser.

Samtidig rummer teorien med sin forståelse af barnets intelligensudvikling som et individuelt projekt en række åbenlyse farer for hyper-individualisering og misforstået intelligens-pædagogik.

Forfatterne giver en analyse af teoriens nutidsbetydning for det pædagogiske arbejde med børn sat over for traditionelle opfattelser af intelligens og læring, og der gives eksempler fra indskolingsmiljøet på muligheder og begrænsninger i arbejdet med en praktisk pædagogik ud fra de mange intelligenser.

Bogens sidste afsnit indeholder en rundbordssamtale mellem de tre forfattere og bogens tilrettelæggere, hvor forfatterne uddyber deres personlige syn på teorien om de mange intelligenser og nuancerer deres egne forestillinger og kritikpunkter over for teoriens anvendelse i pædagogiske miljøer.

Forlag: Roskilde Universitetsforlag
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2005), 
121 sider
Vejl. Pris
39,-
ISBN 9788778672650

Anmeldelser

Medier

"Forfatterne tænker selvstændigt og kritisk, derfor er bogen en inspirerende introduktion, der kan være en god hjælp for alle, der er engageret i... Læs mere

Medier

"Forfatterne tænker selvstændigt og kritisk, derfor er bogen en inspirerende introduktion, der kan være en god hjælp for alle, der er engageret i diskussionerne om den danske skoles udvikling".

Per Schultz Jørgensen i Politiken

 

"Jeg kan varmt anbefale Perspektiver på De mange intelligenser  til alle der er interesserede i skolespørgsmål, og jeg kunne ønske at alle politikere blev tvangsindlagt til at læse den".

Solveig Gaarsmand i Skolebørn

 

"En meget spændende artikelsamling, der med bid og vid kommer rundt om individualiseringens pædagogik i almindelighed og Gardners intelligensbegreb i særdeleshed".

Dorte Olsen i Folkeskolen

Skjul beskrivelse

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.