Content section
Skolen og den transnationale vending
Dansk uddannelsespolitik og dens europæiske og angloamerikanske forbindelser
Buy the book
Aditional information
Forord (1) 9
Forord (2): Den transnationale vending og
dens forløbere 11
Af professor emeritus Palle
Rasmussen, AAU
Introduktion: Den
transnationale vending og dansk skole- og uddannelsespolitik 17
Bogens opbygning 20
Teoretisk greb: Governmentality -
styring set som sandheds- og praksisregimer 23
Begrebsafklaring: Trans-, supra-,
internationalt og mellemstatsligt samarbejde 28
DEL 1
Dansk skole- og læreruddannelsespolitik: Mellem nationalt, internationalt og
transnationalt anliggende 31
1.1 Fra middelalder og latinskole
til Grundtvig i 1800-tallet: International inspiration i mange gevandter 32
1.2 Barnets århundrede og
reformpædagogikken 34
1.3 Efter Anden Verdenskrig til 1970'erne
35
1.4 Den nyliberale vending,
regnskabspligt og læringsmålstyring (1980-2000) 37
1.5 Den transnationale vendings
store gennemslag i skole- og uddannelsespolitikken (2000+) 39
1.6 Læreruddannelsen - fra
seminarier til professionshøjskoler og transnational akademisering 49
1.7 Konklusion: Dansk skole- og
læreruddannelse i transnational vidensøkonomisk lære 53
DEL 2
Den transnationale
vending i europæisk skole- og uddannelsespolitik 55
2.1 Den transnationale vending i et
længere historisk perspektiv 58
2.2 Momentum for en ny
transatlantisk verdensorden: Et sandhedsregime i støbeskeen 60
2.3 EU: Gennem økonomisk vækst og
livslang læring skal Europa bestå 64
2.4 OECD: 'Verdens mest
indflydelsesrige tænketank', også for skole og uddannelse 83
2.5 IEA: Foreningen, der gjorde
skolen sammenlignelig 98
2.6 Bolognaprocessen og drømmen om 'et
europæisk rum for videregående uddannelse' 109
2.7 Europas bløde magt: Komplekse
samspil mellem europæisk integration og global diskurseksport 120
2.8 Konklusion: Den transnationale
vending som nyt sandhedsregime for skole og uddannelse 129
DEL 3
Den angloamerikanske
dominans og nye normer for sammenligning og vidensproduktion 133
3.1 Introduktion: Hvori består de
dominerende angloamerikanske positioner? 134
3.2 'Humankapital' og 'rational
choice' forbinder økonomi og management med uddannelse 139
3.3 School effectiveness-bevægelsen
som formidler af skolereform 143
3.4 Evidensdiskursen: Opskriften på
en styringsteknologi om 'viden, der virker' 146
3.5 Inspirationen fra de mindre
angloamerikanske magter: England, New Zealand og Ontario 152
3.6 USA, den undervurderede
angloamerikanske kæmpe i skolepolicy 163
3.7 Den føderale vending i
amerikansk skolepolitik: En radikal genealogi 168
3.8 Samspil mellem delstater og
føderalt niveau: Californien og Texas 181
3.9 Hvad kan 'den føderale vending'
i USA sige om 'den transnationale vending' i Europa? 190
3.10 Konklusion: De angloamerikanske
bidrag til de transnationale sandhedsregimer 201
DEL 4
Den transnationale vending i dansk skole- og uddannelsespolitik: Vendingen
(sammenfattet), modstanden og fremtiden 205
4.1 Den transnationale vending som
nyt sandhedsregime: En konkluderende sammenfatning 206
4.2 Modstandspositionerne og den
transnationale vending 213
4.3 Nye tider? 222
4.4 Den transnationale vending og
rekonstekstualiseringen af national skole- og uddannelsesreform: Aktivistens position
234
Referencer 239
Kildemateriale 260
Dansk skole- og uddannelsespolitik;
EU; OECD; IEA;
Bolognaprocessen; England, New
Zealand og Ontario: Skolepolitik;
Amerikansk skole- og uddannelsespolitik;
Diverse.
Emneregister 277
Navneregister 283
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.