Content section
Videnskabsteori og professionel dømmekraft
i pædagogisk praksis og opgaveskrivning
Køb bogen
Yderligere information
Figuroversigt 8
Tekstbokse med ordforklaringer 9
Introduktion 11
Videnskabsteori som prisme 13
Videnskabsteori på spil i praksis og i opgaveskrivning 15
Bogens indhold 17
DEL 1. VIDENSKABSTEORI I PÆDAGOGISK PRAKSIS 21
Kapitel 1
Professionel dømmekraft 23
Dømmekraftsbegrebet 26
Abbotts definition på dømmekraft 28
En undervisningssituation 31
Kapitel 2
Videnskabsteori 35
Hvad er videnskabsteori? 35
Kapitel 3
Videnskabsteoretiske retninger 39
Videnskabsteoretiske retninger 39
Positivisme 42
Pragmatisme 53
Socialkonstruktivisme 62
Hermeneutik 73
Fænomenologi 82
Videnskabsteoretiske retninger – en opsamling 93
Kapitel 4
Viden og væren 95
Ontologi 95
Epistemologi 97
DEL 2. VIDENSKABSTEORI I OPGAVESKRIVNING 101
Kapitel 5
Analysestrategi og opgavestruktur 103
Den røde tråd i opgaveskrivningen 103
Hvad er en analysestrategi? 105
Et videnskabsteoretisk perspektiv 108
Induktive, deduktive eller abduktive analysestrategier 110
En klassisk opgavestruktur 114
Kapitel 6
Problemidentifikation 119
1. Indledning 122
2. Problemformulering 129
Opsamling 130
Kapitel 7
Ræsonnement 133
3. Teori 134
4. Metode 138
5. Analyse 143
Opsamling 147
Kapitel 8
Handling 149
6. Diskussion 149
7. Konklusion 152
Opsamling 154
Kapitel 9
En konstruktiv kombination af perspektiver 157
Adskilte perspektiver 157
Et integreret perspektiv 160
Dømmekraft og langsommelighed 162
Et etisk efterskrift 165
Litteratur 169
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.