Datasans | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Datasans

Etisk skole- og uddannelsesledelse med data

Data er blevet en uomgængelig del af skolens hverdag og ledelse. Men data gør mere end de viser. Data omskaber nemlig skolen og dens elever radikalt. Det vilkår kræver, at ledelsen oparbejder ikke bare dataliteracy men også etisk datasans.

Foruden etisk datasans præsenterer bogen begrebet responsabilitet, dvs. ledelsens dens evne til at sanse og...

Læs mere

Data er blevet en uomgængelig del af skolens hverdag og ledelse. Men data gør mere end de viser. Data omskaber nemlig skolen og dens elever radikalt. Det vilkår kræver, at ledelsen oparbejder ikke bare dataliteracy men også etisk datasans.

Foruden etisk datasans præsenterer bogen begrebet responsabilitet, dvs. ledelsens dens evne til at sanse og kere sig om, hvad data og databrug afstedkommer, og et forslag til en eksperimenterende ledelsesmetodologi, prototyping.

Bogen er en håndsrækning i arbejdet med det skisma mellem det frugtbare og det faretruende, som data repræsenterer for skolen og for den mangfoldighed af børn og unge, som skolen skal give en god ud/dannelse.

 

Forlag: Nyt fra Samfundsvidenskaberne
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2021), 
326 sider
Vejl. Pris
350,-
ISBN 9788776832056
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2021), 
326 sider
Vejl. Pris
315,-
ISBN 9788776832193

Anmeldelser

Underviser

"Den... Læs mere

Underviser

"Den er yderst velskrevet og velovervejet udgivelse, som skoleledere og skolepolitikkere bør læse for at kunne agere bedst muligt på de mange data, de konstant skal forholde sig til og skabe skole på baggrund af. Bogen indeholder gode værktøjer til denne proces, samtidig med at den lærer læseren sans for data." - Lektørudtalelse, DBC, Henrik Munch Jørgensen


Skjul beskrivelse
Medier

"'Datasans... Læs mere

Medier

"'Datasans - Etisk skole- og uddannelsesledelse med data' er en vigtig, velskrevet og vedkommende bog, som alle, der bruger data i arbejdet med at udvikle børn og unges udvikling, læring og trivsel, bør og skal læse. Det er et kærkomment opråb til ledelser, konsulenter og forvaltninger om i fællesskab at reflektere over, hvordan data har en skabende effekt, og hvordan vi har pligt til at udvikle og finpudse vores datasans på et etisk grundlag." - Folkeskolen https://www.folkeskolen.dk/1870968/data-der-dannes-og-danner-  


Skjul beskrivelse

Yderligere information

     Mellemværk: Alt er data 10

Introduktion 13
     Bogens ophav og metode 16
     Bogens målgruppe og læsevejledning 20

KAPITEL 1
Sans for databrug 25
     Mellemværk: Sorry We Missed You 30
     Spørgsmål om databrug? 32
     Data og databrugens performative effekter 38
     Ledelse med etisk datasans 40
     Datas vibes 43
     Prototyper og prototyping 44
     Eksperimenterende ledelse og eksperimenterende forskning 45

KAPITEL 2
Sans for det, data viser og gør 49

     Hvad kan data være, og hvad gør data? 60
     Data som performative 67
     Der findes ikke rådata 68
     Mellemværk: HP computers are racist 70
     Data er agentiale og har vibes 71
     Data døde for længe siden, men lever i bedste velgående 73
     Mellemværk: Data bare tag det 76

KAPITEL 3
Sans for dataetik 79
     Trivsels-data-kontroversen: Når data omskaber tid og rum, og tid og rum omskaber data 82
     Verden kalder 88
     Hvordan ved man, at der er etik på færde? 94
     Etik som det at kere sig 96
     At tage vare på det ufærdige 100
     Fra 'do no harm' til 'do less harm' 102
    
At blive responsabel 106
     Mellemværk: Kattens mislykkede pædagogik 108
     At slowmotionere sin ledelse 110

KAPITEL 4
Sans for (data)diversitet 115
     Diversitet og viljen til at ville vide 116
     Mellemværk: Years and Years 118
     Data væver sig sammen med sociale kategorier 119
     Et ansvar for en mangfoldighed af elever 123
     Viljen (eller ulysten) til ikke at ville vide (på den måde) 127
     Arbejdet med diversitetsdata 135
     Elevcentreret ledelse og diversitet 135
     En ekskurs til nyere køns- og intersektionalitetsforskning 138
     Sans for datadiversitet 141

KAPITEL 5
Sans for dataprototyping 147
     'Prototyper' - hvad, hvorfor, hvordan? 149
     Datakompasset - et eksempel 153
     Hvad er en datasansprototype? 165
     Designkriterier 177
     Prototyping, ledelsesmetodologi og ledelseskapabilitet 182

KAPITEL 6
Sans for eleverne i faglig ledelse med data 185
     Faglig ledelse i skole og uddannelse 189
     Sans for diversitet i elevcentreret faglig ledelse 192
     Klassekonferencen som prototype 197
     Klassekonferencens udformning 199
     Klassebilledet 202
     Forankring og synliggørelse 203
     Klassekonferencen: diversitet og mangfoldighed i elevcentreret faglig dataledelse 204
     Elevkategorier 208
     Potentielle ulykker og etiske modhager i elevcentreret faglig ledelse med data 209
     Et dynamisk blik for alle elevers læring 211
     Differentierede data medskaber differentierede blikke 214
     Modhage 1: at arbejde med klassevurderingen som et øjebliksbillede 216
     Modhage 2: at forberede vurdering af elever uden at rangordne elever på forhånd 218
     Modhage 3: at lave en faglig begrundelse for vurdering af alle elever - og undgå elevvurderinger,
     som de professionelle ikke har indflydelse på 219
     Etisk sans for data i elevcentreret faglig ledelse 220

KAPITEL 7
Sans for professionelle i faglig ledelse med data 223
     Spændingsfelter i faglig ledelse af data med sans for de professionelle 226
     Ekstern kontrol - professionel ansvarliggørelse 229
     Meningsfuldhed - meningsløshed 232
     Standarder for de(t) professionelle 234
     Prototyping i ledelse af professionelles dialoger om data 239
     Fra individuel dataviden til fælles anvendelse - en prototype til brug af læsedata 240
     At arbejde med og mod virkningen af ledelse med data 249
     Etisk datasans i fordringen om fælles ansvar 252
     Dialogværktøj til samtaler om elevers trivsel - en prototype til samarbejde om trivselsdata 254
     Potentielle ulykker i synliggørelse og sammenligning 258
     At reagere responsabelt på (sit eget) ubehag 261
     Modhager i ansvarliggørelsens merproduktion 264
     Mellem individuel og professionel ansvarliggørelse 265
     Etisk datasans i faglig ledelse af professionelle 267
     Mellemværk: Powerless Structures 270

KAPITEL 8
Læringslaboratorier og eksperimenter med
etisk datasans 273
     Ikke styring, ikke laissez-faire, men ledelse med data 274
     Læringslaboratorier som ramme for eksperimenter med prototyping 278
     Landskabskort som tænketeknologier til prototyping 283
     Trin i designet af eksperimenter og prototyper 286
     Sidste runde i denne omgang: Specificering af prototyper 299
     Etisk datasans, responsabilitet og prototyping som invitation til ledelse 302

Litteratur 305
     Mellemværker 316
     Policy-tekster 316
     Nyhedsmedier 317
     Arbejdspapirer og forskningskonferencepapers 319
     Prototyper udviklet og afprøvet i løbet af Dataliteracy-projektet 322

Indeks 325

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.