Mellemværk: Alt er data 10
Introduktion 13
Bogens ophav og metode 16
Bogens målgruppe og læsevejledning 20
KAPITEL 1
Sans for databrug 25
Mellemværk: Sorry We Missed You 30
Spørgsmål om databrug? 32
Data og databrugens performative
effekter 38
Ledelse med etisk datasans 40
Datas vibes 43
Prototyper og prototyping 44
Eksperimenterende ledelse og
eksperimenterende forskning 45
KAPITEL 2
Sans for det, data viser og gør 49
Hvad kan data være, og hvad gør
data? 60
Data som performative 67
Der findes ikke rådata 68
Mellemværk: HP computers are
racist 70
Data er agentiale og har vibes 71
Data døde for længe siden, men lever
i bedste velgående 73
Mellemværk: Data bare tag det
76
KAPITEL 3
Sans for dataetik 79
Trivsels-data-kontroversen: Når data
omskaber tid og rum, og tid og rum omskaber data 82
Verden kalder 88
Hvordan ved man, at der er etik på
færde? 94
Etik som det at kere sig 96
At tage vare på det ufærdige 100
Fra 'do no
harm' til 'do less harm' 102
At blive responsabel 106
Mellemværk: Kattens mislykkede
pædagogik 108
At slowmotionere sin ledelse 110
KAPITEL 4
Sans for (data)diversitet 115
Diversitet og viljen til at ville vide 116
Mellemværk: Years and Years 118
Data væver sig sammen med sociale
kategorier 119
Et ansvar for en mangfoldighed af
elever 123
Viljen (eller ulysten) til ikke at
ville vide (på den måde) 127
Arbejdet med diversitetsdata 135
Elevcentreret ledelse og diversitet 135
En ekskurs til nyere køns- og
intersektionalitetsforskning 138
Sans for datadiversitet 141
KAPITEL 5
Sans for dataprototyping 147
'Prototyper'
- hvad, hvorfor, hvordan? 149
Datakompasset - et eksempel 153
Hvad er en datasansprototype? 165
Designkriterier 177
Prototyping, ledelsesmetodologi og
ledelseskapabilitet 182
KAPITEL 6
Sans for eleverne i faglig ledelse med data 185
Faglig ledelse i skole og uddannelse 189
Sans for diversitet i elevcentreret
faglig ledelse 192
Klassekonferencen som prototype 197
Klassekonferencens udformning 199
Klassebilledet 202
Forankring og synliggørelse 203
Klassekonferencen: diversitet og
mangfoldighed i elevcentreret faglig dataledelse 204
Elevkategorier 208
Potentielle ulykker og etiske
modhager i elevcentreret faglig ledelse med data 209
Et dynamisk blik for alle elevers
læring 211
Differentierede data medskaber
differentierede blikke 214
Modhage 1: at arbejde med
klassevurderingen som et øjebliksbillede 216
Modhage 2: at forberede vurdering af
elever uden at rangordne elever på forhånd 218
Modhage 3: at lave en faglig
begrundelse for vurdering af alle elever - og undgå elevvurderinger,
som de professionelle
ikke har indflydelse på 219
Etisk sans for data i elevcentreret
faglig ledelse 220
KAPITEL 7
Sans for professionelle i faglig ledelse med data 223
Spændingsfelter i faglig ledelse af data
med sans for de professionelle 226
Ekstern kontrol - professionel
ansvarliggørelse 229
Meningsfuldhed - meningsløshed 232
Standarder for de(t) professionelle 234
Prototyping i ledelse af
professionelles dialoger om data 239
Fra individuel dataviden til fælles
anvendelse - en prototype til brug af læsedata 240
At arbejde med og mod virkningen af
ledelse med data 249
Etisk datasans i fordringen om
fælles ansvar 252
Dialogværktøj til samtaler om
elevers trivsel - en prototype til samarbejde om trivselsdata 254
Potentielle ulykker i synliggørelse
og sammenligning 258
At reagere responsabelt på (sit
eget) ubehag 261
Modhager i ansvarliggørelsens
merproduktion 264
Mellem individuel og professionel
ansvarliggørelse 265
Etisk datasans i faglig ledelse af
professionelle 267
Mellemværk: Powerless Structures
270
KAPITEL 8
Læringslaboratorier og eksperimenter med
etisk datasans 273
Ikke styring, ikke laissez-faire, men
ledelse med data 274
Læringslaboratorier som ramme for eksperimenter
med prototyping 278
Landskabskort som tænketeknologier
til prototyping 283
Trin i designet af eksperimenter og
prototyper 286
Sidste runde i denne omgang:
Specificering af prototyper 299
Etisk datasans, responsabilitet og
prototyping som invitation til ledelse 302
Litteratur 305
Mellemværker 316
Policy-tekster 316
Nyhedsmedier 317
Arbejdspapirer og
forskningskonferencepapers 319
Prototyper udviklet og afprøvet i
løbet af Dataliteracy-projektet 322
Indeks 325