Content section
Børn og unge med diagnoser
- en grundbog til pædagoger
Køb bogen
Yderligere information
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord 11
Indledning 13
Kirsten Elisa Petersen, Anne Morin og Bjørg Kjær
FØRSTE DEL
Historiske, samfundsmæssige og kulturelle perspektiver
1. Diagnoser i et historisk perspektiv 25
Bolette Frydendahl Larsen og Bjørn Frithiof Hamre
2. Viden om pædagogens arbejde med børn
og unge med diagnoser 39
Kirsten Elisa Petersen
3. Diagnoser i et kulturantropologisk
perspektiv – med autisme som eksempel 67
Bjørg Kjær
ANDEN DEL
Klinisk psykiatriske og psykologiske perspektiver
4. Børns særlige behov forstået som
deres invitationer til omgivelserne 85
Søren Hertz og Jørn Nielsen
5. De hyppigste psykiske lidelser og
diagnoser i barn- og ungdommen 99
Erik Simonsen og Stine Simonsen Puri
6. Neuropsykologiske perspektiver på
børn og unge med diagnoser 119
Louise Bøttcher
7. Tværprofessionelt samarbejde om børn
og unge med diagnoser 135
Anne Morin
TREDJE DEL
Praksisperspektiver – pædagogers arbejde i forskellige institutionelle
sammenhænge
8. Pædagogens opgave i forhold til
børns trivsel og mistrivsel i dagtilbud 153
Anne Marie Villumsen og Anette Boye Koch
9. Børn med diagnoser i specialiserede
dagtilbud – når det særlige bliver en del af det almene 167
Heidi Kusk Nilsson og Søren Langager
10. Børne- og forældreperspektiver på
pædagogers bekymringer 183
Emil Falster
11. Køn, etnicitet og diagnosetænkning
i børnehave- klassen 199
Kira Saabye Christensen
Bogens forfattere 217
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk.