Content section
Undervisning
mellem håndværk og kunst
Buy the book
Aditional information
Forord 7
Indledning
Om håndværk og kunst i undervisning 13
Lærerarbejdet har en driftsside og en udviklingsside 16
At kunne stemme af 20
1. Lærerpersonlighed og relationer 25
1.1 Lærerens faglighed 26
1.2 Lærerens personlighed 27
1.3 Personlige kvalifikationer 37
1.4 At kende egne styrker og svagheder 41
1.5 Lærerens evne til fortolkning i 1.-, 2.- og 3.-ordensperspektiv 56
1.6 Opsummering 68
2. Læring og motivation 75
2.1 Informationstilegnelse 75
2.2 Genuin læring 76
2.3 Om at blive til ved at fortælle 78
2.4 En læringsteori og -model 84
2.5 Opsummering 99
3. Læringsledelse og relation 101
3.1 Læringsledelse 101
3.2 Skolen en kultur 105
3.3 Nogen vil noget med nogen 107
3.4 Kulturelle forskelle blandt elever 119
3.5 Opsummering 12
4. Håndværket. Forforståelsesfortykning, fordybelse og feedback 125
4.1 Forforståelsesfortykning (forventningsafstemning) 127
4.2 Fordybelsen 130
4.3 Feedback 133
4.4 Opsummering 138
5. Kunst i lærerarbejdet 141
5.1 Relationer anerkendelse og afvisning 142
5.2 Det, som sker under alt det, vi ser og tror, sker 147
5.3 Læreren som forfører, vækkelsesprædikant eller forbillede 151
5.4 Spørgsmålets kraft i lærerens mund 155
5.5 Opsummering 157
Afslutning 161
Appendiks 163
Referencer 167
Stikordsregister 173
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.