Forstå forbrugerne | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Forstå forbrugerne

- og bliv en bedre markedsfører

Forstå forbrugerne handler om forbrugernes opfattelser af brands, deres behov, motiver, holdninger og adfærd. Den giver et godt grundlag for beslutninger om markedsføring baseret på psykologiske og sociologiske teorier om forbrugeradfærd og er fyldt med danske eksempler og cases. Denne nye udgave af bogen er blevet opdateret, og særligt er den...

Læs mere

Forstå forbrugerne handler om forbrugernes opfattelser af brands, deres behov, motiver, holdninger og adfærd. Den giver et godt grundlag for beslutninger om markedsføring baseret på psykologiske og sociologiske teorier om forbrugeradfærd og er fyldt med danske eksempler og cases. Denne nye udgave af bogen er blevet opdateret, og særligt er den store del af forbrugernes informationssøgning og købsadfærd, som foregår på digitale platforme, behandlet mere indgående.

Efter en indledende analyse af de faktorer, der er afgørende for kundetilfredsheden og den digitale verdens udfordringer i forhold til markedsføring, er bogen inddelt i fire dele.

Del 1 omhandler forbrugeren som et individ med sanser, hukommelse, behov og evnen til at lære at vælge mellem et stadig større udbud af brands i alle produktkategorier.

Del 2 gennemgår etablering og ændring af forbrugernes holdninger, der er et vigtigt element i mange beslutninger om køb af produkter og serviceydelser. Her analyseres også de enten meget simple eller ret komplicerede beslutningsprocesser, der går forud for adfærd.

Del 3 handler om forbrugerens sociale, digitale og kulturelle omverden. Den sætter et solidt fingeraftryk på forbrug, mærkevalg og mange adfærdsformer. Her spiller især familien og andre former for referencegrupper en central rolle, herunder den stigende betydning af online sociale netværk.

Del 4 gennemgår betydningen og brugen af segmentering af forbrugermarkeder samt de analysemetoder, markedsføreren kan bruge for bedre at forstå forbrugerne i forhold til en specifik marketingproblemstilling.

Forstå forbrugerne henvender sig især til studerende på marketingorienterede HD- og HA-uddannelser på højere læreanstalter som fx CBS, SDU, Aarhus Universitet/Handelshøjskole og AUC. Den vil også være anvendelig på uddannelsesretninger på fx professionshøjskoler, handelsskoler og handelsgymnasier, der har fokus på marketingrelevant forbrugerindsigt og -forståelse.


Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
2. udgave (2021), 
368 sider
Vejl. Pris
350,-
ISBN 9788759338674
E-bog (VitalSource)
2. udgave (2021), 
368 sider
Vejl. Pris
315,-
ISBN 9788759339725

Yderligere information

FORORD 11
Bogens opbygning 12

DEL 1
DEN INDIVIDUELLE FORBRUGER

KAPITEL 1
INTRODUKTION TIL FORBRUGERADFÆRD 17
1.1. Hvad er forbrugeradfærd? 18
1.2. Grundopfattelser af forbrugere 25
1.3. Hvad er markedsføring? 27
1.4. Elementer i værdiskabelse 32
1.5. Skabelse af kundetilfredshed 33
1.6. Trends i forbrugeradfærd 37

KAPITEL 2
FORBRUGERENS PERCEPTION 45
2.1. Introduktion 46
2.2. Perceptionsprocessen 47
2.3. Selektive mekanismer 49
2.4. Sanseapparatet 60
2.5. Sanserne som inspiration for marketing 69
2.6. Sansemæssige tærskler og tilvænning 80
2.7. Subliminal perception 83
2.8. Nøglebegreber 85

KAPITEL 3
BEHOV, MOTIVATION OG INVOLVERING 87
3.1. Introduktion 88
3.2. Typer af behov og motiver 90
3.3. Kan markedsførere skabe behov? 101
3.4. Forbrugernes involvering 102
3.5. Nøglebegreber 115

KAPITEL 4
INDLÆRING OG HUKOMMELSE 117
4.1. Introduktion 118
4.2. Betinget indlæring 122
4.3. Instrumentel indlæring 127
4.4. Simpel informationsindlæring (udenadslære) 130
4.5. Observationsindlæring (modelling) 132
4.6. Kognitiv indlæring 134
4.7. Hukommelserne 137
4.8. Langtidslagerets opbygning 139
4.9. Tilstandsrapport om hukommelsen 143
4.10. Nøglebegreber 149

DEL 2
FORBRUGEREN SOM BESLUTNINGSTAGER

KAPITEL 5
FORBRUGERNES HOLDNINGER 153

5.1. Holdninger og deres kendetegn 154
5.2. Holdningers elementer 157
5.3. Kan holdninger forudsige adfærd? 171
5.4. Ændring af holdninger 174
5.5. Guidelines til kreativ strategi 182
5.6. Nøglebegreber 186

KAPITEL 6
INDIVIDUEL BESLUTNINGSTAGNING 187

6.1. Introduktion 188
6.2. Et kontinuum af beslutninger 191
6.3. Fase 1: Problemerkendelse 195
6.4. Fase 2: Informationssøgning 197
6.5. Fase 3: Vurdering af alternativer 205
6.6. Fase 4: Valg mellem alternativer = købsbeslutningen 210
6.7. Fase 5: Efterkøbsvurdering 218
6.8. Beslutningsmodel i den digitale verden 229
6.9. Touchpoints i kunderejsen 232
6.10. Nøglebegreber 236

DEL 3
FORBRUGEREN OG PÅVIRKNINGER UDEFRA

KAPITEL 7
REFERENCEGRUPPER OG OPINIONSLEDERE 239

7.1. Introduktion 240
7.2. Referencegrupper 241
7.3. Familien 248
7.4. Sociale købsmotiver 254
7.5. Opinionsledere 259
7.6. Online opinionsledere 261
7.7. Nøglebegreber 264

KAPITEL 8
SOCIAL KLASSE, LIVSSTIL OG FORBRUGERADFÆRD 265
8.1. Introduktion 266
8.2. Indkomstmæssig lighed 266
8.3. Social klasse og social status 268
8.4. Statussymboler 272
8.5. Livsstil 274
8.6. Nøglebegreber 282

KAPITEL 9
KULTUR OG SUBKULTUR 283

9.1. Introduktion 284
9.2. Kultur 284
9.3. Kendetegn ved kultur 290
9.4. Indlæring af kultur 292
9.5. Kulturelle forskelle 293
9.6. Subkulturer 297
9.7. Overførsel af kulturelle meninger 299
9.8. Spredning af produktnyheder 300
9.9. Nøglebegreber 305

DEL 4
ANALYSER OG OPSAMLING

KAPITEL 10
SEGMENTERING: HVEM SKAL VI BETJENE? 309
10.1. Definition og formål 310
10.2. Segmenteringsvariable 312
10.3. Målgruppevalg. Hvornår er segmentering nyttig? 320
10.4. Målgruppestrategier 322
10.5. Nøglebegreber 325

KAPITEL 11
FORBRUGERANALYSER 327

11.1. Analyser i marketingprocessen 328
11.2. Kvantitative analyser 331
11.3. Kvalitative analyser 336
11.4. Nogle praktiske guidelines 340
11.5. Afrunding 343
11.6. Nøglebegreber 344

KAPITEL 12
OPSAMLING OG UDSYN 345

12.1. Opsamling 345
12.2. Udsyn - kommende trends i forbrugeradfærd 346

LITTERATUR 357

REGISTER 363

 

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.