Forstå forbrugerne handler om forbrugernes
opfattelser af brands, deres behov, motiver, holdninger og adfærd. Den giver et
godt grundlag for beslutninger om markedsføring baseret på psykologiske og
sociologiske teorier om forbrugeradfærd og er fyldt med danske eksempler og
cases. Denne nye udgave af bogen er blevet opdateret, og særligt er den store
del af forbrugernes informationssøgning og købsadfærd, som foregår på digitale
platforme, behandlet mere indgående.
Efter en indledende analyse af de faktorer, der er afgørende
for kundetilfredsheden og den digitale verdens udfordringer i forhold til
markedsføring, er bogen inddelt i fire dele.
Del 1 omhandler forbrugeren som et individ med
sanser, hukommelse, behov og evnen til at lære at vælge mellem et stadig større
udbud af brands i alle produktkategorier.
Del 2 gennemgår etablering og ændring af forbrugernes
holdninger, der er et vigtigt element i mange beslutninger om køb af produkter
og serviceydelser. Her analyseres også de enten meget simple eller ret komplicerede
beslutningsprocesser, der går forud for adfærd.
Del 3 handler om forbrugerens sociale, digitale og
kulturelle omverden. Den sætter et solidt fingeraftryk på forbrug, mærkevalg og
mange adfærdsformer. Her spiller især familien og andre former for
referencegrupper en central rolle, herunder den stigende betydning af online
sociale netværk.
Del 4 gennemgår betydningen og brugen af segmentering
af forbrugermarkeder samt de analysemetoder, markedsføreren kan bruge for bedre
at forstå forbrugerne i forhold til en specifik marketingproblemstilling.
Forstå forbrugerne henvender sig især til studerende
på marketingorienterede HD- og HA-uddannelser på højere læreanstalter som fx
CBS, SDU, Aarhus Universitet/Handelshøjskole og AUC. Den vil også være anvendelig
på uddannelsesretninger på fx professionshøjskoler, handelsskoler og
handelsgymnasier, der har fokus på marketingrelevant forbrugerindsigt og
-forståelse.
Forlag:
Samfundslitteratur
Sprog:
Dansk
Illustreret:
Ja
Skjul beskrivelse