Kig i bogen

Brandingstrategi

Funktion, følelse og kulturel innovation

Brandingstrategi. Funktion, følelse og kulturel innovation er en indføring i brandingstrategi, som introducerer klassisk marketing, branding og reklameteori – og sætter begreberne ind i en ramme af nyere teoretiske strømninger. Bogen fremstiller brandingpraksis gennem et kulturstrategisk perspektiv og viser, hvordan branding kan blive en praksis der vover kulturel disruption og aktivisme.

Bogens temaer spænder fra brandingstrategi baseret på produktfordele og pris til brandingstrategier baseret på følelser, ritualer, identitet, status, værdiforhandling, purpose’ og aktivisme. Løbende gennem disse temaer stiller bogen skarpt på, hvordan kultur og marketing hænger sammen, og hvordan brandet kan placere sig centralt i menneskers liv og projekter: hvordan brands kan tilbyde sig selv som redskaber til kulturel innovation. 

Kunne der tænkes en vej til bedre branding, der ikke blot er mere benzin på et bål af masseforbrug?

Bogen tilbyder en sammenhængende indføring til brandingstrategi med praktiske analytiske tilgange og forslag til, hvordan branding kan gentænkes i en tid med udfordringer i forhold til bæredygtighed og stærke kulturelle spændinger.

Bogen henvender sig til studerende, praktikere og alle andre, der er interesserede i sammenhængen mellem de strategiske og praktiske elementer af branding.

***

Bogen er fyldt med cases og eksempler, der belyser, hvordan man kan udføre brandingstrategier i forhold til bogens temaer. Hvert kapitel afsluttes med en udfoldet case og spørgsmål til refleksion over case og temaer – for eksempel: 

Hvordan bliver sneakers – en amerikansk skotype – til et brand baseret på nordisk bæredygtighed og nordiske symboler? Er det muligt at gøre praktisk regntøj til et trendy modebrand i New York, London og Paris? Hvordan kan legetøjsbrandet LEGO blive til et fællesskab for voksne – og en kreativ platform for leg med andre brands og fortællinger? Fra provinsbutik til globalt brand med 2.500 butikker med 25.000 medarbejdere – hvordan er JYSK blevet til et Scandinavian Living’-brand med et løfte om langt mere end discounttilbud? Og hvad skete der egentlig, da en bedemand blev til et bysmart brand i Berlin?

***

Lars Pynt Andersen er docent ved Anvendt Erhvervsforskning på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Han har forsket i branding og forbrugerkultur siden 2000, blandt andet inden for reklameretorik, tweens som forbrugere og branding med fokus på nordiskhed.

Gry Høngsmark Knudsen er forskningschef for Anvendt Erhvervsforskning på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Hun har forsket i digital marketing, køn og reklamer samt brand communities siden 2009.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2024), 219 pages
    ISBN: 9788759341612
    Studiepris
    240,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2024), 219 pages
    ISBN: 9788759344538
    Studiepris
    228,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

1. Introduktion 7
Brandingens oprindelse 8
Hvad er et brand? 12
Brandingfelter 17
Brandarkitektur 26
Referencer 31

2. Medier som kontekst for branding 35
Medieplanlægning 35
Mediebrug og forbrugeradfærd i relation til medieplanlægning 39
Medier som kontekst for reklamer 41
Synergi mellem medier 45
Digitale medier som kulturelle platforme 46
Forbrugeres adfærd på platforme 47
Referencer 53

3. Funktionel brandingstrategi 55
Brandets fundament: Kendskab 56
Behov, betydning og fordele 60
Kategoriforståelse og brugssituation 63
Brandingstrategi og motivation 66
Egenskaber, fordele og følelser 68
Involvering og risiko 73
Referencer 78

4. Emotionel og engagerende branding 81
Et brand er en følelse, der er blevet registreret som varemærke 82
Branding tilbage til fremtiden 86
Typer af engagement i reklame og brandkommunikation 90
Narrative branduniverser 92
Fem typer af engagement i branding 95
Engagement gennem flertydighed (polysemi) 98
Referencer 102

5. Brands og identitet 105
Ideen om det udbredte selv 105
Udviklingsfaser og versioner af det udbredte selv 108
Sociologiske perspektiver på identitet 111
Forbrug og segmenter 114
Socialklasse og smag 117
Referencer 125

6. Branding gennem subkultur, fans og tribes 127
Strukturelle perspektiver på fællesskaber 127
Nyere perspektiver på fællesskaber 129
Værdisystemer og deres vandring 131
Forbrugerstammer og brandfællesskaber 134
Brand communities 135
Fandom 137
Referencer 141

7. Branding som mytefortolkning og værdiforhandling 143
Brands som medskabere af national mytologi 147
Branding gennem urmyter 152
Det nordiske mytemarked 155
Branding som værdiforhandling 159
Brandmanifest som myte-bootstrap 165
Referencer 170

8. Branding som purpose – fra funktion til aktivisme 173
Purpose som brandets funktionelle formål 173
Purpose som CSR 175
Purpose som brandaktivisme 179
Purpose som politisk deltagelse 184
Referencer 191

9. Kritiske refleksioner over branding som fænomen 193
Branding – er det overhovedet godt? 193
Branding som manipulation af opmærksomhed og værdi 194
Branding og demarketing 196
Demarketing som bæredygtighedsbranding 200
Branding på et konfliktmarked 205
Efterskrift: Bæredygtig branding for fremtiden? 210
Referencer 212

Indeks 215

 

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk