Bogcover til Brandingstrategi
Kig i bogen

Brandingstrategi

Funktion, følelse og kulturel innovation

Brandingstrategi. Funktion, følelse og kulturel innovation er en indføring i brandingstrategi, som introducerer klassisk marketing, branding og reklameteori – og sætter begreberne ind i en ramme af nyere teoretiske strømninger. Bogen fremstiller brandingpraksis gennem et kulturstrategisk perspektiv og viser, hvordan branding kan blive en praksis der vover kulturel disruption og aktivisme.

Bogens temaer spænder fra brandingstrategi baseret på produktfordele og pris til brandingstrategier baseret på følelser, ritualer, identitet, status, værdiforhandling, purpose’ og aktivisme. Løbende gennem disse temaer stiller bogen skarpt på, hvordan kultur og marketing hænger sammen, og hvordan brandet kan placere sig centralt i menneskers liv og projekter: hvordan brands kan tilbyde sig selv som redskaber til kulturel innovation. 

Kunne der tænkes en vej til bedre branding, der ikke blot er mere benzin på et bål af masseforbrug?

Bogen tilbyder en sammenhængende indføring til brandingstrategi med praktiske analytiske tilgange og forslag til, hvordan branding kan gentænkes i en tid med udfordringer i forhold til bæredygtighed og stærke kulturelle spændinger.

Bogen henvender sig til studerende, praktikere og alle andre, der er interesserede i sammenhængen mellem de strategiske og praktiske elementer af branding.

***

Bogen er fyldt med cases og eksempler, der belyser, hvordan man kan udføre brandingstrategier i forhold til bogens temaer. Hvert kapitel afsluttes med en udfoldet case og spørgsmål til refleksion over case og temaer – for eksempel: 

Hvordan bliver sneakers – en amerikansk skotype – til et brand baseret på nordisk bæredygtighed og nordiske symboler? Er det muligt at gøre praktisk regntøj til et trendy modebrand i New York, London og Paris? Hvordan kan legetøjsbrandet LEGO blive til et fællesskab for voksne – og en kreativ platform for leg med andre brands og fortællinger? Fra provinsbutik til globalt brand med 2.500 butikker med 25.000 medarbejdere – hvordan er JYSK blevet til et Scandinavian Living’-brand med et løfte om langt mere end discounttilbud? Og hvad skete der egentlig, da en bedemand blev til et bysmart brand i Berlin?

***

Lars Pynt Andersen er docent ved Anvendt Erhvervsforskning på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Han har forsket i branding og forbrugerkultur siden 2000, blandt andet inden for reklameretorik, tweens som forbrugere og branding med fokus på nordiskhed.

Gry Høngsmark Knudsen er forskningschef for Anvendt Erhvervsforskning på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Hun har forsket i digital marketing, køn og reklamer samt brand communities siden 2009.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2024), 219 sider
    ISBN: 9788759341612
    Academic Books
    240,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2024), 219 sider
    ISBN: 9788759344538
    Academic Books
    229,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

1. Introduktion 7

2. Medier som kontekst for branding 35

3. Funktionel brandingstrategi 55

4. Emotionel og engagerende branding 81

5. Brands og identitet 105

6. Branding gennem subkultur, fans og tribes 127

7. Branding som mytefortolkning og værdiforhandling 143

8. Branding som purpose – fra funktion til aktivisme 173

9. Kritiske refleksioner over branding som fænomen 193

Indeks 215

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik