Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Organisationskommunikation

Denne antologi består af 10 forskeres præsentation af teorier, der bidrager til bedre organisationskommunikation.

Fælles for deres tilgang er et tekstnært fokus på sprogets, kulturens og kommunikationsrådgivningens potentialer. Fire kommunikationsmedarbejdere supplerer med aktuelle eksempler på, hvordan kommunikationsafdelingerne i Novo Nordisk,...

Læs mere

Denne antologi består af 10 forskeres præsentation af teorier, der bidrager til bedre organisationskommunikation.

Fælles for deres tilgang er et tekstnært fokus på sprogets, kulturens og kommunikationsrådgivningens potentialer. Fire kommunikationsmedarbejdere supplerer med aktuelle eksempler på, hvordan kommunikationsafdelingerne i Novo Nordisk, SKAT, Danmarks Radio og NaturErhvervstyrelsen arbejder med tekst og tale i praksis.

Målet er at skabe en inspirerende lærebog og et teoretisk fundament for arbejdet med at analysere, forstå, forbedre og rådgive om kommunikation i, fra og om organisationer, virksomheder og myndigheder.

"Velkommen til en undervisningsbog, som har mindst lige så stor relevans for den praktiserende kommunikatør og rådgiver, der vil blive klogere på teksten, talen, organisationen og sig selv. Tilsammen bliver bogens 10 kapitler,  der alle har en stærk kobling mellem teori og praksis, en 360-graders turné gennem de problemstillinger man bliver konfronteret med i alle organisationer uanset om de er private eller offentlige, store eller små. Og så har forfatterne taget deres egen medicin:  man forstår hvad de skriver! "

Anne-Marie Skov,  Senior Vice President, Group Corporate Affairs, Carlsberg A/S. 



   

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2014), 
275 sider
Vejl. Pris
300,-
ISBN 9788759319666
E-bog (ePub)
1. udgave (2014), 
275 sider
Vejl. Pris
250,-
ISBN 9788759320792

Anmeldelser

Underviser

"Jeg er især begejstret for kombinationen af teori og cases, det gør bogen meget pædagogisk. Det er helt sikkert en bog, jeg kommer til at bruge i mange... Læs mere

Underviser

"Jeg er især begejstret for kombinationen af teori og cases, det gør bogen meget pædagogisk. Det er helt sikkert en bog, jeg kommer til at bruge i mange sammenhænge!"

Marianne Wolff Lundholt, lektor, Institut for Design og Kommunikation, SDU

"Velkommen til en undervisningsbog, som har mindst lige så stor relevans for den praktiserende kommunikatør og rådgiver, der vil blive klogere på teksten, talen, organisationen og sig selv. Tilsammen bliver bogens 10 kapitler,  der alle har en stærk kobling mellem teori og praksis, en 360-graders turné gennem de problemstillinger man bliver konfronteret med i alle organisationer uanset om de er private eller offentlige, store eller små. Og så har forfatterne taget deres egen medicin: man forstår hvad de skriver!"

Anne-Marie Skov,  Senior Vice President, Group Corporate Affairs, Carlsberg A/S

Skjul beskrivelse
Medier

"Det er en skarp afgrænsning og et nyttigt input til alt det kommunikationsarbejde, der i dag foregår i organisationer og virksomheder. Redaktøren har haft et skarpt blik på sproget som omdrejningspunkt for den vellykkede... Læs mere

Medier

"Det er en skarp afgrænsning og et nyttigt input til alt det kommunikationsarbejde, der i dag foregår i organisationer og virksomheder. Redaktøren har haft et skarpt blik på sproget som omdrejningspunkt for den vellykkede kommunikation og et lige så skarpt blik på, hvordan man som intern og ekstern konsulent rådgiver om historiefortælling, gennemslagskraft, argumentationsteknik og konversation.

Antologiens ærinde er at stille skarpt på sproget som kommunikationens kerne og på, hvordan vi rådgiver hinanden om organisationens mere præcise og legitime kommunikationsmuligheder.

Bogen er i det lys banebrydende. Den forbinder mange forskningsfelter fra diskursteorien til retorikken og endnu flere praktiske, konkrete arbejdsfelter: Nyhedsbrevet, medarbejdermødet, de sociale medier. Alt sammen bundet sammen af det samme fokus på organisationens sproglige DNA.

Bogens kvalitet er dens spændstige spring mellem teori og praksis, de mange forskningsfelter og det samlede fokus på sprogets DNA. En imponerende jonglering af antologiens redaktør, Helle Petersen, der selv har 20 års erfaring som kommunikationsarbejder. Det mærkes. Læseren bukker inspireret."

Kresten Schultz-Jørgensen, Journalisten

 

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

 

Forord 13

HELLE PETERSEN

Tekst og kontekst 15

Bogens opbygning 16

Tak 19

1. Pragmatisk analyse 21

Kvalitetssikring af og rådgivning om tekster

OLE TOGEBY

2. Argumentationsanalyse 49

Indirekte, legitimerende argumentation i årsrapporter

NIELS MØLLER NIELSEN

 

Case: Nyhedsbrev 81

Faglige nyheder med kundefokus i NaturErhvervstyrelsen

LISE CARSTENSEN

 

3. Genreanalyse 87

Gennemskuelig reklame eller troværdige testimonials på Københavns

Universitets hjemmeside?

FRANS GREGERSEN

 

4. Facework og mikrosociologi 119

Sprogbrug og krisekommunikation i sociale medier

TINA THODE HOUGAARD

 

Case: Sprogpolitik 149

SKATs sprogarbejde er tæt knyttet til forretningen

CHRISTINA HOLGÅRD SØRENSEN

 

5. Kvalitative interviews 155

Om at få indblik i målgruppers holdninger, erfaringer og adfærd

SUSANNE KJÆRBECK

 

6. Konversationsanalyse 181

Udvikling og optimering af organisationers møder og videokonferencer

MIE FEMØ NIELSEN

Case: Medarbejdermødet 213

DR s generaldirektør holder stævnemøder med medarbejderne

PIA HAUGE BENTSEN OG KRISTINA KOLLING-WEDEL

 

7. Dialogisk diskursanalyse 221

Et redskab til at styrke patientkommunikationen i sundhedssektoren

ANNA VIBEKE LINDØ

8. Kulturanalyse 243

Kommunikationsrådgiverens vej til at forstå forståelsen i organisationer

GITTE GRAVENGAARD

 

Case: Branding brochure 267

Welcome to the world of Novo Nordisk

LENE KRING

 

9. Historiefortælling 273

Rådgivning i politisk kommunikation og håndtering af offentligt image

KLAUS KJØLLER

 

10. Situationsanalyse 303

Gennemslagskraft i rollen som rådgiver

HELLE PETERSEN

Bogens primære målgruppe er studerende på videregående uddannelser inden for kommunikation, sprog og journalistik.

Sekundær målgruppe er kommunikationsmedarbejdere, der ønsker at udvide eller genopfriske deres faglighed og lade sig inspirere af, hvordan andre arbejder for bedre organisationskommunikation. Alle kan læse med, hvis man blot har interessen for at forstå betydningen af og potentialet i organisationers tekst og tale.

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Annette Kjølby på ak@samfundslitteratur.dk.