Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Legitimitet under forandring

- virksomheden i samfundet

Tidligere lå virksomhedens legitimitet i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen. I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer.

Kommunikative kompetencer og praksisser er blevet en fundamental forudsætning for at kunne navigere i et stadig mere dynamisk og...

Læs mere

Tidligere lå virksomhedens legitimitet i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen. I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer.

Kommunikative kompetencer og praksisser er blevet en fundamental forudsætning for at kunne navigere i et stadig mere dynamisk og mangfoldigt samfund. Samfundets legitimeringsprocesser har øget og ændret kompleksiteten mellem virksomhed og omverden.

Det har medført en eksplosion i virksomheders kommunikative praksisser.

Denne bog belyser hvorfor og hvordan gennem sociologiske, politologiske, filosofiske, retssociologiske, kommunikationsteoretiske og lingvistiske tilgange.

Bidragsydere: Pernille Almlund, Mark Blach-Ørsten, Karin Buhmann, Inger Jensen, Niels Møller Nielsen, Jacob Dahl Rendtorff, Rita Therkelsen og Jacob Torfing
Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2013), 
319 sider
Vejl. Pris
398,-
ISBN 9788759315392

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Introduktion: Legitimitet under forandring ... 9

1. Samfundstræk og hverdagspraksis ... 27

    et sociologisk perspektiv  ændringer i legitimerende paradigmer

2. Legitimitet i netværkssamfundet ... 61

    et politologisk perspektiv  virksomheders deltagelse i styringsnetværk

3. Refleksiv ret og virksomheders samfundsansvar ... 89

    et retssociologisk perspektiv  legitimitet gennem  involvering i regelproduktion og selvregulering

4. Offentlighed som repræsentation af betydningssystemer ... 113

5. Synlighed og legitimitet ... 137

    et medieteoretisk perspektiv  mediernes rolle i det offentlige spil om virksomheders legitimitet

6. Virksomheden som samfundsborger ... 155

    et filosofisk perspektiv  legitimering igennem  Corporate Citizenship

7. Fra ansvarsfri til globalt ansvarlig ... 179

    et sociologisk perspektiv  virksomheden i samfundet

8. Legitimitetsstrategier i forandring ... 205

   - En analyse af CSR-kommunikation

9. Legitimeringsargumenter ... 235

    et lingvistisk perspektiv  virksomheders balancering mellem markedets og samfundets horisonter

10. Intern legitimitet i virksomheder ... 249

    et kommunikationsanalytisk perspektiv  virksomhedens interne

forståelse af legitimitet

11. Legitimerende praksisformer ... 273

    et sociologisk perspektiv  praksisformers funktion, strategi og begrundelse

Forfattere  313

Indeks  315


Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.