Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Forandringskommunikation

Forandring fylder meget i private og offentlige organisationer; fra udmeldingen af en ny strategi, fusion, besparelse og organisationsændring til implementeringen af nye retningslinjer og værdigrundlag. Uanset baggrund og målsætning har forandringerne én ting til fælles; kommunikationen skal planlægges omhyggeligt, hvis forandringsprocessen skal...

Læs mere

Forandring fylder meget i private og offentlige organisationer; fra udmeldingen af en ny strategi, fusion, besparelse og organisationsændring til implementeringen af nye retningslinjer og værdigrundlag. Uanset baggrund og målsætning har forandringerne én ting til fælles; kommunikationen skal planlægges omhyggeligt, hvis forandringsprocessen skal være både effektiv og tage hensyn til medarbejdernes behov.  

Denne bog om intern forandringskommunikation hviler på teorier og erfaringer fra strategisk kommunikation suppleret med indsigter fra organisationspsykologien. Først når man tager højde for følelsers betydning, og alt det der sker under overfladen i og mellem mennesker i forandring kommer man helt og helskindet i mål med forandringsprocessen.

Bogen introducerer et forskningsbaseret fundament for den efterfølgende gennemgang af, hvordan man skridt for skridt planlægger sig til den mest effektive forandringskommunikation. Bogen rummer to cases om forandringsprocesser i Novo Nordisk og på Odense Universitetshospital.

FORANDRINGSKOMMUNIKATION henvender sig til lederen, der ønsker en kort introduktion til forandringskommunikation, til HR- og kommunikationsmedarbejderen, der søger opdateret inspiration til rådgivnings- og planlægningsarbejdet, og til den studerende, der skriver projekt inden for feltet.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2016), 
126 sider
Vejl. Pris
138,-
ISBN 9788759325940
E-bog (LIX)
1. udgave (2016), 
126 sider
Vejl. Pris
122,-
ISBN 9788759327180

Yderligere information

Forord 7


Kapitel 1
Forandringskommunikation - et teoretisk fundament 13
Udviklingen af forandringsmodeller 15
Typer af forandring 17
Forandringens nødvendighed 19
Kotters otte trin 20
Forandringens psykologi 26
Lewin i moderne kontekst 29
Overtalelseskampagnen 30
Modstand mod forandring 32
Forandringens ubevidste processer 36
Lederen som container 38
Mellemlederen er katalysator 40
Toplederen viser vejen 41
Cen/lok-strategien 43
Den adfærdspsykologiske model 45
Den socialpsykologiske model 47
Forandringsagenten 49
Kommunikationsroller og -proces 52
Forberedelse gør mester 55

Kapitel 2
Ledelsekommunikation - forandring i linjen 59
Kommunikation i linjen 61
Massekommunikation i top 62
Rollespil og dialog som kickstart 64
Strategisk kommunikation i praksis 64
Hvorfor og hvad er på plads men hvordan ? 68
Forandring eller status quo? 70
Den nærmeste leder 72

Kapitel 3
Forandringsagenten i aktion - implementering af nye retningslinjer 77
Nøgleperson på afdelingen 78
Cen/lok på en hospitalsafdeling 80
Rollen som forandringsagent 84
Modstand 87
Ikke alt er et kommunikationsproblem 89
Fra teori til praksis 90
Samarbejdet med ledelsen 92

Kapitel 4
Strategisk kommunikationsplanlægning 97
Værdifuld proces og effektivt produkt 98
Baggrund 101
Kommunikationsmål 103
Målgrupper 107
Kernebudskaber 110
Kommunikationsstrategi 112
Spørgsmål og svar 117
Tidsplan 118
Opfølgning tænk i proces 119

Litteratur 123

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.