Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Troværdig journalistik

Et spørgsmål om etik og nøjagtighed

Nyhedsmedierne fungerer i dag som en selvstændig samfundsinstitution med stor indflydelse på samfundets dagsorden. Med denne stigende indflydelse og efter skandalesager som Se & Hør-sagen mødes nyhedsmedierne også med øget skepsis fra politikere og befolkning. Kan man stole på de informationer, som nyhedsmedierne bringer og på de arbejdsmetoder...

Læs mere

Nyhedsmedierne fungerer i dag som en selvstændig samfundsinstitution med stor indflydelse på samfundets dagsorden. Med denne stigende indflydelse og efter skandalesager som Se & Hør-sagen mødes nyhedsmedierne også med øget skepsis fra politikere og befolkning. Kan man stole på de informationer, som nyhedsmedierne bringer og på de arbejdsmetoder som journalister anvender?

At nyhedsmedierne opfattes som troværdige er en forudsætning for, at nyhedsmedierne bliver læst, set eller lyttet til, og en forudsætning for, at nyhedsmedierne kan opretholde deres institutionelle særstatus som den fjerde statsmagt. Af samme grund er troværdighed et centralt begreb i nyhedsmediernes selvforståelse, men også et begreb, der lader sig definere og undersøge på en lang række forskellige måder.

Troværdig journalistik. Et spørgsmål om etik og nøjagtighed introducerer et nyt teoretisk begreb til den del af troværdighedsforskningen, der fokuserer på nyhedsmedier og journalistik; begrebet institutionel troværdighed, der retter sig mod to dimensioner; de journalistiske arbejdsmetoders og nyhedsmediernes indhold. Samlet set skal både de journalistiske arbejdsmetoder og resultatet af dem, nyhedsmediernes indhold, leve op til en række kriterier, før nyhedsmedierne som samfundsinstitution kan opretholde troværdigheden.

Gennem en række grundige analyser fokuserer bogen derfor på journalisters forhold til presseetik, på nøjagtigheden af de nyheder, som nyhedsmedierne producerer, på den journalistiske vinkling på tværs af medieplatforme og på det journalistiske sprog. Afslutningsvis diskuterer bogen nyhedsmediernes mulighed for at øge deres troværdighed ved at være mere transparente omkring for eksempel de journalistiske arbejdsmetoder samt spørgsmål om fejl og rettelser.

Bidragsydere: Rasmus Burkal, Jannie Møller Hartley og Leif Becker Jensen
Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2015), 
144 sider
Vejl. Pris
158,-
ISBN 9788759318010
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2015), 
144 sider
Vejl. Pris
132,-
ISBN 9788759324738

Anmeldelser

Medier

I forskningsprojektet, som er lavet i samarbejde med læserombudsmændene på DR, Politiken og TV 2, undersøger forskerne mediernes troværdighed og etik. Og troværdigheden er under pres, blandt andet fordi borgerne er begyndt at være langt mere kritiske over for det, de ser og hører i medierne, lyder det.

- Andreas Marckmann Andreasen på Journalisten.dk

Læs mere
Medier

I forskningsprojektet, som er lavet i samarbejde med læserombudsmændene på DR, Politiken og TV 2, undersøger forskerne mediernes troværdighed og etik. Og troværdigheden er under pres, blandt andet fordi borgerne er begyndt at være langt mere kritiske over for det, de ser og hører i medierne, lyder det.

- Andreas Marckmann Andreasen på Journalisten.dk

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Indledning: Skandaler om medier og journalistik · 8

1. Institutionel troværdighed en analyse af nyhedsmediernes troværdighed som samfundsinstitution · 10

Af Mark Blach-Ørsten, Anker Brink Lund og Rasmus Burkal

2. Nøjagtige nyheder? · 35

Af Mark Blach-Ørsten, Anker Brink Lund og Rasmus Burkal

3. Nøjagtigheder og unøjagtigheder på tværs af net og print · 54

Af Jannie Møller Hartley

4. Nøjagtighed og etik på nærsprogligt niveau · 71

Af Leif Becker Jensen

5. Etiske journalister? · 99

Af Mark Blach-Ørsten, Anker Brink Lund og Rasmus Burkal

6. Troværdighedsarbejdet på de enkelte redaktioner · 113

Af Jacob Mollerup, Bjarne Schilling og Lars Bennike

7. Troværdig journalistik i fremtiden et spørgsmål om etik, nøjagtighed og transparens · 128

Af Mark Blach-Ørsten, Anker Brink Lund og Rasmus Burkal

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.