Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Fortolkningsledelse

- mellemlederens kommunikative arbejde med værdier og kulturskabelse

Det er en udfordring for alle ledere at skabe fælles fodslag blandt medarbejderne. Og det er en udfordring at skabe en stærk strategi, der kan rykke organisationen i den rigtige retning og i fællesskab løfte store opgaver.

Hvis medarbejderne identificerer sig med virksomheden, yder de deres ypperste for at fremme virksomhedens strategiske mål. De...

Læs mere

Det er en udfordring for alle ledere at skabe fælles fodslag blandt medarbejderne. Og det er en udfordring at skabe en stærk strategi, der kan rykke organisationen i den rigtige retning og i fællesskab løfte store opgaver.

Hvis medarbejderne identificerer sig med virksomheden, yder de deres ypperste for at fremme virksomhedens strategiske mål. De træffer af sig selv de rette beslutninger undervejs og handler på en måde, der er i overensstemmelse med virksomhedens værdier.

Fortolkningsledelse sætter teoretisk indsigt i organisationskultur, værdiledelse og socialisering i spil med empiriske studier af autentiske, danske mellemlederes kommunikation med deres medarbejdere.

Mie Femø Nielsen tager udgangspunkt i en række praksiseksempler, hvor mellemledere er blevet videofilmet, mens de holder afdelingsmøde.

Med den internationalt anerkendte mikrosociologiske metode undersøger hun således, hvordan mellemledere korrigerer deres medarbejdere, hvordan de fortolker organisationens kontekst, samt hvordan denne kontekst giver konkret mening for medarbejderne.

Bogen er del af en serie om mellemlederens kommunikation i relation til ledelse og organisation.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2010), 
274 sider
Vejl. Pris
348,-
ISBN 9788759314678

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord ... 10

Læsevejledning til dataeksempler ... 24

1.   Skabelse af fællesskaber ... 25

2.   Organisk kulturdannelse ... 33

3.   Organisationskultur ... 57

4.   Aktivt arbejde med socialisering ... 71

5.   Hvorfor værdiledelse? ... 81

6.   Korrektioner af adfærd ... 89

7.   Korrektioners mikroskopiske socialisering ... 117

8.   Fortolkningsledelse ... 135

9.   Skabe mening for medarbejderne ... 169

10.  Håndtering af medarbejdernes identiteter ... 179

11.  Bagsiden af stærk socialisering ... 193

12.  Accelereret resocialisering ved forandringer ... 199

13. Mellemlederes fortolkningsledelse og kulturskabelse ... 211

 

 

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.