Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Medieanalyse

Verden i dag er en verden af medier, og vi bruger i stigende grad medierne aktivt. Vi nøjes ikke med at læse avis, høre radio, se fjernsyn og gå i biografen. Vi kan lave statusopdateringer, skrive vores egne blogs, bidrage til netmediernes debatter og skrive fanfiktion. De gamle medier er der endnu, men de indgår i dag i en ny...

Læs mere

Verden i dag er en verden af medier, og vi bruger i stigende grad medierne aktivt. Vi nøjes ikke med at læse avis, høre radio, se fjernsyn og gå i biografen. Vi kan lave statusopdateringer, skrive vores egne blogs, bidrage til netmediernes debatter og skrive fanfiktion. De gamle medier er der endnu, men de indgår i dag i en ny medieverden.

Medieanalyse præsenterer et bredt udvalg af aktuelle medier: den trykte presse, fotografi, film, dokumentar, reklame, radio, tv, digitale tekster, blogs og computerspil. Vinklen er analytisk og historisk: Kapitlerne sætter det enkelte medie i en historisk sammenhæng og præsenterer begreber, metoder og teorier, der kan bruges i analysen af mediet.

Medieanalyse er redigeret af lektor Palle Schantz Lauridsen (Dansk, Københavns Universitet) og lektor Erik Svendsen (Dansk, RUC). Den er skrevet af medieforskere, der alle har stor erfaring i at undervise i medieemner ved universiteterne i København, Roskilde, Aalborg og Aarhus.

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2015), 
355 sider
Vejl. Pris
398,-
ISBN 9788759319918

Yderligere information

Forord · 7

 

DEL 1

1 Medieanalyse på flere måder · 10

2 Genre · 36

3 Mediehistorie og kontekst sagen om Sherlock Holmes · 53

4 Harry Potter som transmedia storytelling franchise, fantasy og fans · 60

 

DEL 2

5 Pressen fra bladhus til mediehus · 84

6 Fotografi spor af virkelighed og vision · 108

7 Film realisme, genrer og kontekst · 133

8 Dokumentaren kreative bearbejdninger af virkeligheden · 152

9 Reklame tegn, kultur og overtalelse · 179

10 Radio lyden af fællesskab og intimitet · 197

11 Tv fra broadcasting til streaming · 223

 

DEL 3

12 Digitale tekster analyse af websteder · 252

13 Bloggen som socialt medie deltagelse, diskurs og affekt · 266

14 Spilkultur analyse af computerspil som deltagelsesorienterede handlingsstrukturer · 283

15 Digitale kontekster · 307

 

Litteratur · 324

Internetkilder · 343

Indeks · 346

Bidragydere · 354

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.