Medieanalyse | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Medieanalyse

Verden i dag er en verden af medier.

Overalt støder vi på medier, og vi bruger dem i stigende grad aktivt. Vi nøjes ikke med at læse avis, høre radio, se fjernsyn eller gå i biografen. Vi er også aktive med medierne. Vi blogger, facetimer, liker, opdaterer, uploader, swiper og skriver fanfiktion. De ‘gamle’ medier er der i høj grad endnu,...

Læs mere

Verden i dag er en verden af medier.

Overalt støder vi på medier, og vi bruger dem i stigende grad aktivt. Vi nøjes ikke med at læse avis, høre radio, se fjernsyn eller gå i biografen. Vi er også aktive med medierne. Vi blogger, facetimer, liker, opdaterer, uploader, swiper og skriver fanfiktion. De ‘gamle’ medier er der i høj grad endnu, men de indgår i dag i en ny medieverden, i et nyt mediemiljø, der præges af digitale medier, og som konstant er under forandring.

MEDIEANALYSE præsenterer et bredt udvalg af aktuelle medier: pressen, fotografiet, filmen, dokumentaren, reklamen, radio, tv, digitale tekster og kontekster, bloggen og computerspillet. Vinklen er analytisk, historisk og aktuel: Kapitlerne sætter det enkelte medie ind i en historisk sammenhæng, samtidig med at de præsenterer aktuelle udviklinger og tilbyder begreber, metoder og teorier, der kan bruges i analysen af mediet.

MEDIEANALYSE er redigeret af medieforskerne Palle Schantz Lauridsen og Erik Svendsen. De har – ligesom bogens øvrige forfattere – stor erfaring i at undervise i medieemner på universitetsniveau. I København, Odense, Roskilde, Aalborg og Aarhus.

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
2. udgave (2023), 
390 sider
Vejl. Pris
440,-
ISBN 9788759337134

Yderligere information

Forord · 7

DEL 1

1 Medieanalyse – på flere måder · 10

2 Genre · 39

3 Transmedia storytelling, paratekster og fankultur · 59

DEL 2

4 Pressen – fra bladhus til mediehus · 82

5 Fotografi – spor af virkelighed og vision · 106

6 Film – realisme, genrer og kontekst · 135

7 Dokumentaren – kreative bearbejdninger af virkeligheden · 162

8 Reklame – semiotik og kommerciel kommunikation · 190

9 Radio og podcast – lyden af fællesskab, intimitet og individualisme · 218

10 Tv – fra broadcasting til streaming · 248

DEL 3

11 Digitale tekster – analyse af websteder · 278

12 Bloggen som socialt medie – deltagelse, diskurs og affekt · 295

13 Spilkultur – om hvordan man kan læse computerspil · 314

14 Digitale kontekster · 335

Litteratur · 353

Internetkilder · 379

Indeks · 381

Bidragydere · 389

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.